Ryggproblem

Sedan i början av november har jag gått med ryggproblem som till och från har varit så besvärande att jag har haft svårt att sova ordentligt. Har även känts som ett tryck över bröstkorgen och smärtor precis under revbenen. Följden av besvären blev att jag inte längre kunde träna löpning. Efter runt tre kilometer kändes det som om nerver kom i kläm i ländryggen. Smärta. Jag har gått på sjukgymnastik och till naprapat men de har inte lyckats hitta vad som är fel. I onsdag gick jag så till en kiropraktor efter tips från en av mina svågrar och det blev ett halleluja moment.

Som sagt, jag besökte en välrenommerad kiropraktor i onsdags för att se om denne kunde hjälpa mig att hitta anledningen till mina ryggproblem. Martin Wiklund heter kiropraktorn och han äger och driver Örestadskliniken i Malmö. Förresten en väldigt modern klinik med online bokning av tider och personal. Fungerade klockrent och jag fick till och med ett påminnande sms dagen före.

Min smärta till trots har jag aldrig givit upp hoppet om att kunna hitta felet och göra något åt det. Jag vet att jag väger för mycket och är på tok för kär i livets goda för mitt eget omfångs bästa. Övervikt är självklart en anledning till mina problem. Mitt stillasittande arbetet en annan. Även med hoppet levande hade jag inte en större förhoppning om att få bukt på min ryggproblem då jag stegade in på Örestadskliniken. Det hela började illa. De har Windows-baserade datorer och det första jag möts av är ett antal blå skärmar och ursäkter om att systemet är otillgängligt så de var tvungna att be om mina uppgifter muntligen också. Vad har jag gett mig in på tänkte jag då jag sjönk ner i en av stolarna i väntrummet. Nå väl, det behöver inte vara ett tecken Jens, kalmera dig.

Martin Wiklund kom och kallade in mig till sitt behandlingsrum. Han gav ett mycket positivt, trevligt och kunnigt intryck från början. Han frågade om mina besvär och jag förklarade hur jag har tränat, när problemen uppstod och hur de ger sig till känna. Martin höll en liten lektion i anatomi där han pekade på en namne till mig som stod mot en vägg. En namne undrar vän av ordning. Ja, det var en modell av ett människoskelett med muskler – en modell av homosapi-Jens med andra ord. Usch vad dålig den var. När väl Martin berättad om i synnerhet två muskler som han direkt misstänkte vara roten till det onda bad han mig att ta av mig byxor och tröja och lägga mig på en brits så att benen hängde helt utanför britsen. Han bad mig ta spjärn med det ena benet mot honom samtidigt som han tryckte ner det andra benet mot golvet. I ändläget bad han mig trycka mot rörelsen nedåt och sen slappna av igen så att han kunde trycka till det nya ändläget. Martin började med mitt vänstra ben och när han kom till ändläget i det högra benet och jag pressade mot smällde det till i ryggen. En rejäl muskelknut löste upp sig. När jag efter behandlingen reste mig från britsen gjorde det inte ont i ryggen. Lycka.

Martin gav mig stretchprogram som jag ska göra morgon och kväll. Minst. Nu när jag har kört programmen sen i onsdag kan jag konstatera att så bra som jag känner mig i ryggen nu har jag inte gjort på länge. Jag tycker att jag har varit duktig på att stretcha efter mina träningspass. Uppenbarligen har jag inte varit det. Idag var jag ute och sprang 6,5 km och fick inte minsta lilla känning i ryggen vare sig under passet eller efteråt. Ännu mer lycka. Nu har jag utökat mitt stretchprogram efter löppassen med de övningarna Martin Wiklund gav mig. Det tar 20-25 minuter att genomföra stretchprogrammet efter ett träningspass men tiden är väl investerad då det gör att jag slipper lida och ha plågsamma smärtor.

Om du har problem med din rygg råder jag dig att boka tid på Örestadskliniken hos Martin Wiklund. Besöken kostar som ett vanligt läkarbesök och du får ett trevligt bemötande och mycket kompetent hjälp. På onsdag ska jag dit igen. Denna gången för att få ett styrketräningspass att tillämpa på gymmet dit vi har tillträde genom jobbet. Nu ska omfånget minskas rejält till sommaren så att även jag kan hänga med träningskompisarna på triathlon. Hej mig och tack från hjärtat Martin, du är en pärla.

Länk: Örestadskliniken

One thought on “Ryggproblem

Kommentera

