Interaktivt panorama

Efter en veckas väntan blev det någorlunda trevligt väder för att testa mitt införskaffade panoreringshuvud och programvara för interaktiva panoramabilder. Både till panoreringshuvudet och programvaran medföljde usla bruksanvisningar. Men efter ett antal timmars grunnande och test lyckades jag ställa in delarna någorlunda korrekt för att kameran ska panorera runt rätt punkt. Programvaran var desto klurigare och jag är fortfarande inte överens med den. QVTR-bilden jag nu har lagt ut är det första jag förlöser från programvaran. Känner att jag behöver hjälp från ett proffs i html och underliga filformat för att kunna lägga ut annat än QuickTime-format. WordPress stöder inte QuickTime därför öppnas bilden i ett nytt fönster. Oavsett, det är spännande att leka med.

Med eftertankens kloka vishet borde jag ha gafflat och skapat HRD av varje ingående bildruta för att få med färgerna i solnedgången. Nu var det dock bara +4 °C och blåste friskt i kombination med att jag stod på en brygga över 500 meter rakt ut i Öresund. Det lockade inte att stå där tre gånger så lång tid och som sagt, detta var första testet med utrustningen och härifrån kan det bara bli bättre.

Klicka på bilden för att se QTVR-bilden.

Kommentera

