Skrämmande vallöften

Nu har jag börjat bli riktigt orolig inför valet senare i år. Vänstern har nu givit vallöften om att ta bort ROT och RUT-avdragen, höja inkomst-, fastighets och bensinskatten samt nu senast att lagstifta om kvotering till bolagsstyrelser. Jag tar mig för pannan och baxnar. Mona Sahlin är en större samhällsfara än vad jag någonsin har trott. Dessa vallöften kan inte vara sanna. Hoppas innerligt att vänstern är felciterad. Om de inte är det hoppas jag att svenska folket tänker aningen längre än vad näsan sträcker sig. En röst på de röd-gröna är en röst mot vårt land. Tänk på det när du så småningom ska till att rösta. Låt för allt i världen inte Mona Sahlin komma till makten.

Vad har jag emot dessa vallöften undrar kanske vän av ordning. Låt mig förklara mina åsikter på respektive punkt.

Avskaffa ROT-avdrag
Hantverkarna har hur mycket som helst att göra. Införandet av ROT-avdraget har verkligen satt fart på hjulen i Sveriges hantverkarbranscher. Varför är detta fel vänstern? Var i ligger felet när hantverkare har så mycket att göra att vi vår vänta fram till slutet på juni för att en snickare ska kunna ta sig an renovering av vår lilla toalett? Är inte det positivt att hantverkare har en enormt ökad sysselsättning? Hur jag än resonerar med mig själv kan jag inte hitta några nackdelar med ROT-avdraget. Snälla vänstern, ROT-avdraget måste ha gjort att väldigt många hantverkare i Sverige mår bra. Att många arbetstillfällen har skapats och många nya hantverkare tillkommit. ROT-avdraget ger ökad sysselsättning och minskad arbetslöshet. Varför är det fel vänstern?

Avskaffa RUT-avdrag
Införandet av RUT-avdrag har skapat över 12000 arbetstillfällen enligt Arbetsförmedlingens siffror. Över 12000 arbetstillfällen. Socialdemokraterna påstår att det endast är de rika som utnyttjar hushållsnära tjänster. Jag undrar, vilka är de rika? Om det är människorna på gräddhyllan man syftar på är jag tämligen säker på att de oavsett RUT-avdrag eller annat bidrag, anlitar människor för hushållsnära tjänster i vilket fall. En släkting säsongsarbetar för tillfället i Verbier. Han fick ett jobb som barnpassare åt en svensk familj. Skulle passa ett barn under några timmar och fick 2000 SEK för det. Tror ni att människor med den ekonomiska möjligheten bryr sig om några bidragskronor? Knappast. Det måste vara dessa människor som vänstern syftar på med epitetet de rika. Jag vet i varje fall att det gav min släkting jobb och jag vet att det i Sverige har givit över 12000 nya arbetstillfällen. Är inte dessa arbetstillfällen fina nog för vänstern? Det skrämmer mig att man vill försätta människor i arbetslöshet bara för att man anser att fel människor utnyttjar ett bidrag.

Höjd inkomstskatt
Ja rubriken i sig säger väl allt som behövs för att man ska inse vansinnet i detta vallöfte. Redan idag betalar jag mer än hälften av vad jag tjänar i mitt lilla företag till olika skatter. Är det klokt egentligen? Mitt lilla företag som jag driver i egenskap av fotograf, tecknare och grafisk designer vid sidan om en anställning renderar inte några summor att tala om. Min trygghet och huvudinkomst är min anställning. Mitt egna lilla företag är en bisyssla för att jag ska få ett större utlopp för mina kreativa sidor. I min situation med två inkomstkällor kan jag inte begripa varför jag t.ex ska betala dubbla sociala avgifter. I mitt egna företag finns dessutom bara jag, inte någon anställd.

Höjd fastighetsskatt
Ja heja, heja vänstern. Fastighetsskatten är redan idag galet hög och taxeringsvärdet har med olika av föregående regering instiftade märkliga reglers hjälp skjutit i höjden bortom all rim och reson. En gammal kåk kan ha ett lika högt taxeringsvärde som en nybyggd villa. Nu vill vänstern att det ska bli ännu dyrare att bo i Sverige. Och de säger sig värna om den lilla människan. En höjd fastighetsskatt slår mot alla som har ett boende. Spelar ingen roll om du hyr eller äger ditt boende. Äger förresten, hur många gör det? De flesta bostäder i Sverige tillhör säkert någon av våra banker eller låneinstitut. Hyr du en lägenhet kommer du givetvis att få en höjd hyra motsvarande ökningen av fastighetsskatten. Är så logiskt att vem som helst borde begripa den kopplingen.

Höjd bensinskatt
Privatbilismen är ett kärt hatobjekt för våra politiker. Är föga förvånande att man ger ett sånt här vallöfte och skyller det på någon miljöaspekt. Lägg krutet på industrier och kanske ännu mer på avskaffande av kolkraftverk och andra miljöbovar som försämrar vår miljö långt mer än vad privatbilismen gör. En höjd bensinskatt leder även till minskat bilanvändande, vilket kanske är en god tanke ur miljösynpunkt, men det främjar garanterat inte sysselsättningen och mängden arbetstillfällen i Sverige. Att bensinskatten redan idag är runt 70% av bensinpriset är tillräckligt skrämmande. Av de 80 miljarder som staten drar in på bensinskatt går endast 17 miljarder tillbaks till ägarna, till gagn för fordonen som renderar inkomsten till staten. Jag måste vara korkad men jag får inte ihop ekvationen.

Kvotering till bolagsstyrelser
Jag har definitivt inte något emot kvinnor på ledande poster inom företag och bolagsstyrelser. Tvärtom. Dock tycker jag att det är fullkomligt vansinne att lagstifta om en sån sak. Sunt förnuft säger väl att kompetens och lämplighet bör ligga till grund vid bedömning av vem som ska tillsätta en post i ett företags ledning eller bolagsstyrelse. Vilket kön man har är i min värld helt ointressant. Senast på årsmötet i Malmö FF hade vi medlemmar att ta ställning till vem av två personer, en kvinna och en man, som skulle tillsätta en av styrelseposterna. Jag röstade på kvinnan, inte för att hon är kvinna utan för att jag ansåg och anser henne som mycket mer lämplig på en av posterna i Malmö FF:s styrelse. På min dagliga arbetsplats är det en kvinna som leder det stora projekt jag arbetar med. Hon fick den tjänsten för att hon är oerhört kompetent och skicklig projektledare inte av någon annan anledning.

Nu har vänstern eller de röd-gröna sagt att man ska ut och knacka dörr för att möta och prata med väljarna. Jag hoppas nästan att någon ringer på vår dörr för det skulle onekligen vara intressant att få diskutera ovanstående punkter med en representant från vänstern som kan ge mig sakliga och vettiga argument för att infria vallöftena. Själv är jag ännu mera stärkt i min övertygelse om att sittande regering är det bästa alternativet för Sverige.

One thought on “Skrämmande vallöften

  1. Håller med dig helt och hållet här Jens. Detta är riktigt skrämmande. Att ta bort ROT och RUT tar helt klart bort väldigt många bra entreprenörer och drabbar hårt låginkomsttagarna. På sikt betyder detta nog större arbetslöshet och färre klirr in i stadskassan i form av skatt och arbetsgivaravgifter. Ogenomtänkt så det förslår!

Kommentera

