GameStop – Va’ fa’ un culo!

Nyligen hemkommen från spelbutiken GameStop i köpcentrum Nova Lund sitter jag och plitar dessa rader lite smått irriterad. Jag körde in till Lund för att sälja tio Playstation 2 (PS2) och Wii-spel till spelbutiken GameStop. Tanken var att komma därifrån med det nya Ravin Rabbids-spelet. Ett spel som kostar runt 550 SEK. I min, vad det visade sig naiva, värld kändes den ekvationen fullt rimlig. De säljer ju trots allt begagnade spel som billigast i erbjudandet tre PS2 för 199 SEK, vilket ger ett styckpris på 66 SEK. Ett och ett tar GameStop runt 140 SEK för ett spel. På dessa grunder var jag tämligen säker på att kunna byta in de tio spelen mot Ravin Rabbids Go Home till Wii utan att behöva mer än max en hundring i mellanhand.

Jag går fram till disken och frågar ynglingen bakom den samma om de köper in begagnade spel. Javisst gör vi det, svarar han var vid jag överlämnar min påse med spel. Han scannar av streckkoderna och får fram att GameStop ger mig totalt 160 SEK för mina spel. Etthundrasextio kronor. Say what?!? Ursäkta, sa jag. Ja, PS2 är ju ute, svarade ynglingen och det här Wii-spelet, Tiger Woods PGA Tour 09, finns ju i en ny utgåva. Jaha och… undrade jag. Ni säljer ju t.ex Tiger Woods PGA Tour 09 till Wii begagnat för 145 SEK och vill ge mig, vad sa du nu, ja just det, 25 spänn för det. Ja svarade ynglingen, det är för att vi ska tjäna pengar. Men du, sa jag, det där är i min värld ocker. Vi har ju faktiskt köpt spelet faktiskt i just den här butiken för närmare 600 SEK, ni säljer det begagnat för 145 SEK och vill ge mig 25 SEK för det när ni köper det av mig. Ja, sa ynglingen, som sagt vi ska ju tjäna pengar. Jo så klart, sa jag men det känns ju sjukt orimligt att ni ska tjäna ytterligare 120 SEK på ett spel som jag redan har betalt 600 spänn för. Jävla ocker, sa jag och såg ynglingen i ögonen, i den här butiken handlar jag aldrig igen.

Nu har jag scannat av Blocket lite snabbt och ser att priserna på begagnade är betydligt rimligare där. Får bli en annons på Blocket. Vad tycker du som läser detta inlägg? Är det rimligt att få 5 SEK av en butik som GameStop för ett PS2-spel?

One thought on “GameStop – Va’ fa’ un culo!

  1. Vist är det sjukt! Jag har slutat byta in spel, och samlar bara på mig nya. Köper det jag läst eller provat som jag vet är bra. Tänker inte sponsra de där ockrarna. Man får en tjuga för ett spel och dagen efter säljer de spelet för trehundra. No way.

Kommentera

