Nu har vi flyttat

Idag har vi flyttat till det nya kontorslandskapet. Drygt 60 personer på ett helt öppet våningsplan. Ja, siktmässigt är det helt öppet. Landskapet har viss indelning i form av glasväggar. Min plats är mitt emot Linnéas, tösabiten som syns i bild. Bakom mig sitter runt tjugo personer. Samtliga kan, om de vill, se vad jag har på min bildskärm. Inte för att jag bryr mig så mycket att folk ser om jag surfar lite emellanåt för att vila hjärnan och koppla bort teknisk mambo jambo. Det är känslan av att vara övervakad som jag inte trivs med.

Kontorslandskapet är fräscht och allt är nytt så det är fint ur den aspekten. Materialet i golvet och i taket är ämnat för öppna kontorslandskap så ljudet från alla som pratar och går är inte alls så jobbigt som ljudet var i det landskap vi satt i tidigare. Någon har bestämt lite underliga regler om att man inte får ha sin jacka vid sin plats, sätta upp bilder samt ha papper på sitt skrivbord. Man kallar det ”clean desktop” på ren svenska. Suck. Jag tar reglerna med en stor nypa salt. Herr någon får komma och klaga innan jag lägger ner tid på att sortera undan mina anteckningar, ritningar och andra dokument vid varje arbetsdags slut.
Vårt nya kontorslandskap är ett klart lyft i jämförelse med det gamla men jag trivs ändå bäst i egna rum. Den enda gången jag verkligen gillar öppna landskap är när jag hör den framförd av Ulf Lundell…

Jag trivs ej i öppna landskap
Jag får ej nån arbetsro
Fjorton månader om året,
får man sitta där och gno
Kommentera

