Demokratin är död

Igår fattade så våra folkvalda beslutet att helt mot folkets vilja rösta genom den nya FRA-lagen. Där med, god vänner, kan vi alla säga farväl till det Sverige vi hittills har känt. Vår kommunikation via telefon och Internet kommer nu att övervakas av FRA. Känner du också andan i George Orwells bok 1984? Storebror ser dig. God natt demokratin.

”Jag har inget att dölja så jag bryr mig inte” har jag hört några säga och det gör mig bekymrad. När man är inne och tallar på grundlagsinskränkande frågor är det väldigt hög tid att bry sig. Sen kan man ju tycka att man inte har något att dölja, men ärligt talat har nog en väldigt hög andel av Internetanvändare gjort lagbrott. Är alla dina mp3 lagligt nedladdade, har du köpt alla dina program eller filmer?

En annan detalj som gör mig oerhört bekymrad är att hela 67 riksdagsledamoter var frånvarande när beslutet skulle fattas. Är det att ta sitt ansvar som folkvald?

Jag har i hela mitt liv röstat på moderaterna, men nu har de för alltid förlorat min röst. Min tro på Sverige som ett demokratiskt samhälle har fått sig en rejäl törn och frågan är om jag överhuvudtaget kommer att rösta eller bry mig någon mer gång. Vad tjänar det till? Vid nästa val kan de som monitorerar valet bara fråga FRA vad folk har för åsikter så sparar vi en massa skattemedel som annars skulle gå till att trycka valsedlar och administrera hela valprocessen.

Ridå.

7 thoughts on “Demokratin är död

  1. Hmmmmm, hur kan du skriva att det är helt mot folkets vilja?Är det inte folkets vilja som har gett oss det styre vi har idag?Det är väl det som är demokrati, att vi väljer de som vi vill ska företräda oss?Oavsett vad man tycker om lagen så kan man i alla fall inte säga att det är odemokratiskt. Du, jag och alla andra som har uppfyllt vår medborgerliga plikt genom att rösta har i någon mån bidragit till detta beslut.Det är så en demokrati fungerar…

  2. Ser man till samtliga undersökningar som gjort bland landets invånare på diverse Internetsidor är det en väldigt låg procentandel av de som röstar som tycker att förslaget är bra.Jag trodde även att frågor som i princip påverkar grundlagen inte fick lov att röstas genom utan folkomröstning.De balanserar på en fin liten tråd mellan att detta ska vara en strid mot grundlagen och att den ska följa gällande lagar inom EU.Jag förstår syftet men tycker att de borde göra om och göra rätt. Det måste finnas möjligheter att signalspana på ett bättre och mer riktat sätt än att generellt avlyssna ett helt lands befolkning.Den som sen tror att kriminella och terrorister skulle använda sig av annat än anonyma kontantkort och anonyma e-postkonton tror fel. Hur vet jag det? Svärfar är pensionerad polis och jag har goda vänner som är poliser…Och nej, jag har inte röstat på ett parti som hade som förslag att man skulle övervaka landets invånare i sitt valmanifest.

  3. Det är väl bara att inse att man nu gör allt för att kunna kontrollera människorna i informationssamhället. Paradigmskiftet som togs i slutet av 90-talet innebar tydligen för mycket frihet för människorna i västvärlden.I diktaturen Kina kontrollerar man medborgarnas Internetkommunikation på så sätt att staten har spärrat de siter de anser att folket inte ska få ta del av. I demokratin(?) Sverige kommer staten att kontrollera all telekommunikation medborgarna gör.Jag undrar om den borgerliga alliansen har haft Nordkorea som en förebild när de har kommit fram till den här lagen.En för mig helt skrämmande självinsikt var att jag under riksdagsdebatten som föregick beslutet insåg att en vänsterpartist hade radikalt mer liberala åsikter än vad någon av de företrädare för alliansen som deltog i debatten hade.Ska jag rösta på vänstern framgent? Nej, inte en chans. Jag skiter helt sonika i att rösta eller lägger blanka papper i kuvertet till riksdagsvalet. Man kanske borde lägga i en bit toapapper så att de kan torka bort skiten innan den växer till sig och blir obehaglig…

Kommentera

