Esbjörn Svensson död…


Vid frukosten idag satte jag gröten i halsen och tappade all aptit då jag slogs av nyheten att Esbjörn Svensson tragiskt omkommit i en dykningsolycka igår. Jag känner mig så oerhört bedrövad. Varför? Så jävla onödigt…
D
Sverige har förlorat en underbart skicklig musiker. En världsartist. Jazz är kanske inte det som gör svensken i gemen mest upphetsad och därför är inte Esbjörn Svenssons Trio så megastora i hemlandet. Jag är dock säker på att det är väldigt få svenska musiker som globalt är mer kända än Esbjörn Svensson.
D
Jag minns med glädje en alldeles magisk kväll på jazzklubben i Höör då Esbjörn Svenssons Trio tillsammans med Viktoria Tolstoy bjöd på en underbar spelning. En kväll som jag för alltid kommer att vara tacksam för att jag fick uppleva.
D
Tack.

Kommentera

