Dags att flytta till en ny barack

Då har det blivit dags att flytta till en ny barack, den tredje detta året. Imorgon går flyttlasset. Nu ska vi sitta tjugo personer i ett helt öppet rum. Som en följd av detta har det skickats ut en kallelse till ett möte där vi ska diskutera regler för det öppna landskapet. Jag avskyr kontorslandskap och hyser ett genuint hat mot att sitta och arbeta i den miljön. Nu är jag konsult och har inte så mycket att välja på. Det är bara att gilla läget. Suck.

Med kallelsen skickades ett första utkast och förslag på regler för kontorslandskapet. De lyder som följer.

[citat]

Ingång till kontoret
Endast genom mitten dörren på 115S byggnaden.

Kontorsregler
Försök att hålla ned ljudnivån på rösten när man pratar.
Telefonsamtal vid datorn bör hållas med ”normal” röstnivå.

Mat förtäres i angivna utrymmen, ej på arbetsplats.

Telefonregler
Telefon skall vara i tystläge.
Vibrationssignal eller väldig tyst ringsignal när man är i lokalen.
Inte ha några extrema ringsignaler, inga ungar som skriker eller liknande.
Telefon signal lägre ställd inne i det öppna landskapet

Gå iväg om man har ett längre telefonsamtal.
Har man långa telefonsamtal eller högt röstläge så ska detta ske i telefonrummen.

Mötesregler
Längre diskussioner ska hållas vid diskussionsbordet eller i rum avsatt för detta.
Försök att hålla längre diskussioner i telefonhytt / konferensrum.
Små möten (mer än 10min) skall hållas i mötesrummen inte vid skrivborden.

[slut citat]

Tänk, jag trodde inte att jag kunde få starkare hatkänslor till öppna kontorslandskap. Oj så fel jag hade i min uppfattning. På mötet kommer jag att göra mig impopulär hos den som har författat dessa regler. Som hörselskadad har jag inte en låg eller normal röst när jag pratar i telefon. Till följd av att jag ibland har svårt att höra vad folk säger i telefon blir det en ofrivillig reaktion att jag talar högre. Förstår inte varför men det finns säkert någon medicinsk förklaring.

En annan detalj gällande telefonerna är att den telefon jag har på Tetra Pak är en trådlös vanlig telefon. Jag har inte fått någon bruksanvisning och har inte en aning om man kan stänga av ringsignalen och ej heller om man kan ändra den. Vibrator finns inte i den telefon jag har. Är ju också intressant att man inte får ha vilken signal för samtal eller meddelande som man själv vill. Om alla använder de standardsignaler som finns i en telefon blir effekten att man störs ännu mer av att det ringer eftersom fler kommer att kolla ifall det är deras telefon som det ringer till.

Regelförfattaren vill att man ska gå iväg om man har ett längre telefonsamtal. Men om telefonsamtalet är arbetsrelaterat är det för oss som arbetar med manualer oftast väldigt starkt knutit till ett dokument man har framför sig på bildskärmen. Ska vi då docka ur datorn och flytta in i något av de så kallade telefonrummen? Vi kanske ska ge fan i att prata i telefon om telefonrummen är upptagna. Kanske ska vi införa köbrickor till telefonrummen?

Kan inte heller förstå av vilken anledning man inte kan få äta sin medhavda mat på sin arbetsplats. Varför måste jag lämna min arbetsplats för att äta? Det är bra mycket trevligare att slösurfa medans man äter än att sitta ensam i ett pentry och titta på antingen en motorväg eller ett järnvägsspår.

Vissa delar av reglerna känns fullkomligt självklara och om som varandes rent sunt förnuft. Andra delar tycker jag känns som rena fascismen och det har gjort att jag just nu har nått nya bottenrekord gällande mina åsikter och känslor om öppna kontorslandskap. Jag kan heller inte förstå varför man målar fan på väggen innan man ens vet hur arbetsmiljön blir i landskapet. De tjugo personerna har aldrig tidigare suttit ihop så det kan inte finnas någon som kan berätta hur det kommer att bli förrän vi väl sitter där. Hade väl varit smidigare att utvärdera efter en tid för att se om vi behöver införa några ordningsregler.

Det kommer onekligen att bli ett intressant möte med förhoppningsvis konstruktiva diskussioner kring dessa regler.

Kommentera

