Dagens länktips

Nu har Adobe släppt en beta-version av den sen i höstas omtalade online-versionen av Photoshop. De har döpt programmet(?) till Adobe Photoshop Express.

Man kan testa programmet utan att skapa sig ett konto. Jag har testat och tycker om det jag ser. Som innehavare av da real thing ser jag inte något som helst behov av Adobe Photoshop Express men jag kan samtidigt se många fördelar med programmet för den som inte vill skaffa sig någon av programversionerna av Adobe Photoshop. Du har tillgång till de verktyg som verkligen gör dina bilder bättre. De verktyg som man använder mest i normal bildbehandling. Självklart är du begränsad i en online-version. Det är i dagsläget dock en beta-utgåva så hur pass begränsad man blir när Adobe Photoshop Express är färdigutvecklat är svårt att säga.

De verktyg man har att tillgå är indelade i tre huvudkategorier:

  • Basics
  • Tuning
  • Effects

Dessa består i sin tur av olika verktyg enligt följande.

Basics:

  • Crop & Rotate – beskär och rotera din bild
  • Auto Correct – låt Adobe Photoshop Express göra lite av jobbet automatiskt
  • Exposure – justera en under- eller överexponerad bild
  • Red-Eye Removal – Ta bort röda ögon som man ofta får av blixtanvändning
  • Touchup – En blandning av Healing och retuschering
  • Saturation – Öka eller minska färgmättnaden

Tuning:

  • White Balance – Justera vitbalansen, kan även användas för effektskapande
  • Highlight – Justera högdagrar
  • Fill Light – Justera ljuset i över hela bilden
  • Sharpen – Lägg på en skärpning av bilden
  • Soft Focus – Lägg på en mer eller mindre diffus ton

Effects:

  • Pop Color – Ersätt färger eller lek Andy Warhol
  • Hue – Ändra färgnyansen
  • Black & White – Konvertera bilden till svartvitt
  • Tint – Applicera en färgton, ungefär som att sätta ett färgfilter på objektivet
  • Sketch – Skapa en illusion av tecknad bild
  • Distort – Förvräng hela eller delar av din bild

Personligen kommer jag aldrig att använda Adobe Photoshop Express mer än om jag hamnar i en situation där jag inte har tillgång till någon av programversionerna av Adobe Photoshop på en dator. Dock tycker jag att det är ett trevligt initiativ av Adobe och jag rekommenderar dig att testa det.

Adobe Photoshop Express hittar du på nedanstående länk.
https://www.photoshop.com/express/landing.html

2 thoughts on “Dagens länktips

Kommentera

