Åretes dyngspridare – kategorin som föll bort men uppmärksammades av pristagaren själv

Jag vet inte om det här blogginlägget verkar bittert eller andas avundsjuka, men det är i så fall inte alls min avsikt. Under alla mina år som tudelad mellan att få tillämpa min tekniska ingenjörsutbildning och viljan att utöva mina grafiska talanger och kunskaper, har jag i alla väder ställt upp för mina respektive arbetsgivare och hjälpt till med interndokument, marknadsföring och annat som egentligen har varit utanför mitt arbetsområde. Jag vet att min chef uppskattar det jag gör och jag känner absolut inte att jag behöver någon slags premiering för det. Nå väl, here we go…

**********************************************

Igår hade vi en trevlig tillställning på kontoret. Vi hade en middag som gick under namnet CIM Awards 2008. Tanken var att belöna dem som gjort något specielt, det där lilla extra, under föregående verksamhetsår.

Det var många goda skratt åt vår käre chefs lustifika nomineringar och motiveringar. En riktigt rolig kväll var det fram till dess att pristagaren för den allra sista officiella kategorin skulle hålla tacktal för att ha fått sitt pris.

Kategorin hade fått namnet ”Årets företagssjäl” och motiveringen för vinsten löd ”Vår historieförvaltare med ansvar att föra traditioner och högt kvalitetstänk vidare.” Det var tre nominerade varav jag var den ena. Jag reflekterade inte så mycket över att den som vann på något sätt skulle göra det oförtjänt förrän denna människa öppnade munnen i något som inte ens med god vilja skulle kunna benämnas tacktal.

Människan gör ett rent personangrepp på så väl vår chef som de som fram till våren 2004 hade samma arbetsgivare som vår chef hade. Jag tappade hakan helt och måste ha sett ut som en fågelhok för kungsörnar.

Hur fan har människan mage? På vilka grunder baseras dessa påståenden? Jag kräver en ursäkt från personen i fråga, men är tämligen säker på att jag aldrig kommer att få en. Hoppas att denna kollega är beredd på att ta konsekvenserna av sitt handlande. Jag kommer aldrig att lägga två fingrar i kors för att bistå personen i fråga. Det må verka långsint och löjligt, men jag har helt enkelt fått nog av att ständigt höra ett jämrans gnäll och stå ut med falska anklagelser och lögner. Det kanske är så att vissa av oss är så jävla mycket duktigare än vad du är kära pristagare. Kanske är det vetskapen om det som gör dig så in i helvetes bitter och inskränkt.

Jag kunde inte förmå mig att applådera premieringen efter detta tacktal. Om den personen är en god representant för själen i vårt företag så vette fan om jag vill vara en del av det företaget längre.

Personen i fråga roade sig i höstas med att till tredje part sprida lögner om kollegor och före detta kollegor. Igår blev det fina personangrepp på en tredjedel av företagets anställda. Härlig företagskänsla!

**********************************************

Jag vill med anledning av ovanstående text utdela ett helt eget pris.

I kategorin ”Årets dyngspridare” delar jag här med ut priset ”Den gyllene gödselgrepen” till en person som med enträgen envishet och aldrig sviktande skev verklighetsuppfattning har ägnat sig åt spridandet av rena lögner om kollegor och före detta kollegor.

Varsågod och skölj!

2 thoughts on “Åretes dyngspridare – kategorin som föll bort men uppmärksammades av pristagaren själv

  1. Jag o den onda räkan konstaterade innan vi visste utfallet av prisutdelningen att om nån av er 2 andra nominerade får priset så är det för att ni förtjänar det, och om den bittra kärringen får priset så är det för att tämja henne.:-)

  2. Självklart fick hon priset i hopp om att det skulle leda till att hon slutar upp med sitt sjuka beteende.Det gjorde hon ju inte. Hon la i en ny växel och gasade vidare i en högre fart än tidigare.Jag har aldrig i hela mitt yrkesliv stött på en bittrare människa. Hon gnäller på precis allt och om det är någon det gullas med på företaget så är det henne.Gör dig själv en tjänst och gå i avtalspension kärringjävel.

Kommentera

