Skakad men inte rörd

Igår kväll testade jag att träna på vibrationsplatta. Jag kämpade mig genom ett baspass och det var en minst sagt oväntad upplevelse.

I förra veckan var jag på en träff för soloföretagare i Bjärred. På denna var det en kvinna och till lika egen företagare i Bjärred, som visade sin MasterPlate – en vibrationsplatta. Det var intressant att höra henne berätta om vilka resultat som människor har uppnått genom att träna på en vibrationsplatta. Rehabträningen var det som jag mest fastnade för och tänkte genast på min dåliga hälsena. Fick en kort pratstund med Anne efter träffen och frågade om rehab-träning för att bygga upp muskulaturen kring min hälsena för att så småningom åter kunna njuta av långdistanslöpning. Känns bittert att bo vid havet med en fantastiskt vacker kustremsa med stigar, cykel- och gångbanor längs med stora delar av den och sen inte kunna ägna sig åt ett meditativ långdistans löpningspass.

Anne var övertygad om att två träningspass i veckan på vibratorplattan under några månader skulle göra vad jag upplever som underverk med min skadade hälsena. Jag har som jag tidigare bloggat bestämt mig för att gå ner rejält i vikt. Detta i kombination med träning på vibratorplatta ska förhoppningsvis göra att jag blir ett frekvent inslag som löpandes längs kommunens kustlinje.

Angående viktminskningen så gick jag in i en ny fas i måndags då jag märkte att mitt initiala upplägg inte gav resultat. Jag registrerade mig på Viktklubb och matade in mina uppgifter och min målsättning. Nu ska jag inte äta mer än drygt 1900 kcal per dygn. Håller jag det fram till i mitten av sommaren ska vågen visa runt 25 kg mindre än vad den gör idag.

Tillbaks till vibrationsplattan.

Jag avverkade, som sagt, mitt första pass på detta redskap igår. Man jobbar både statiskt och dynamiskt och jag blev verkligen överraskad över hur jobbigt det var. Det kan tyckas vara fånigt att köra i intervaller om 60 sekunder, det tyckte jag också innan jag hade provat. Några av övningarna var riktigt jobbiga. Envis som jag är vägrade jag att avbryta övningarna där det gjorde som ondast. Förmodligen får jag väl betala för den envisheten i form av en elak träningsvärk. Har nu på lunchen gått i rask takt runt hela Tetra Paks område på Råbyholm i Lund. Säger inte så mycket för dig som inte vet hur stort detta område är. Jag gick i rask takt, snäppet under power walk som det så vacker heter på svenska, och då tog det ganska exakt 20 minuter att gå runt området.

Avslutningsövningen på vibrationsplattan var träning av muskulaturen i bäckenbotten. Då skulle jag sitta på en vibrationsplatta – inte av den stora typen som bilden visar utan en mindre variant. Om jag hade haft njursten innan jag satte mig ner så kan jag lova att jag inte hade haft det efteråt…

Kommentera

