En konstnärssjäls motsats

Idag har jag suttit i en utbildning hela dagen. Ämnet för utbildningen var programmet MS Project från Microsoft. Läraren, vi kan kalla honom Möllerström, var riktigt kompetent i programmet.

Jag fick en helt ny förståelse för de tidplaner som tagits fram för det projekt jag nu arbetar i på jobbet. Skulle t o m kunna skapa en egen projektplan i ett enklare utförande.

Det som jag måste få dela med mig av är en helt annan upplevelse av utbildningen än själva MS Project.

Möllerström visade sig vara en människa så fascinerad av siffror, scheman, diagram, projektplanering och annat att jag fullkomligt häpnade. Han kunde inte stå stilla när han pratade om finesser i programmet. Som ett litet barn på julafton, otåligt, ivrigt och fullt av entusiasm ömsom stod han vid konferensrummets whiteboard eller satt vid sin dator ansluten till en projektor.

En helt obskyr berättelse som Möllerström delgav oss kursdeltagare var från hans egna privatliv. Julen skulle firas hemma hos familjen Möllerström så då gjorde helt sonika Möllerström himself en projektplan för hur det här skulle gå till i MS Project och tejpade upp denna på kylskåpet. Släkten hade undrat ifall det inte var dags för Möllerström att skaffa sig en fritid…

När han pratade om att man kunde exportera grafer och schema från MS Project till programmet MS Visio och hur fantastiskt underbart snygga presentationerna blev i det programmet, skymtade jag en salivsträng i hans ena mungipa. Möllerström var i extas.

Vid utbildningsdagens slut demonstrerade Möllerström MS Visio. Han var så lycklig…

Jag häpnade ännu en gång. Möllerström, var finns de snygga presentationerna du skulle visa? MS Visio må vara ett program i vilket det är radialt enklare att skriva ut t.ex. ett Gantt-schema än vad det är från MS Project. Det är förmodligen MS Visios huvudsyfte för att skriva ut från MS Project verkar inte vara meningen att man ska göra.

Idag konstaterar jag att det är oändliga eoner mellan människors uppfattning om vad som är snyggt, bra, visuellt m.m. Möllerström och jag befinner oss på vars en sida av denna eon. Skönt att det finns olika kor i vår herres hage. Hur kul hade det varit om alla hade varit som Möllerström eller mig?

Tack Möllerström för att du gav mig en inblick i MS Project och gav mig en kraftig påminnelse om att ännu mer bejaka min kreativa och konstnärligt lagda natur.

Kommentera

