Svenska hjärtan

Jag sitter här och det är onsdag. Sen onsdag. Utanför är det mörkt, vått och rätt ruggigt. Jag har precis sett Sveriges landslag i fotboll spela en olustiger dans mot Nordirlands dito.

Det ska sägas direkt att jag inte är och aldrig har varit så där jätteintresserad av landslagsfotboll. Visst, jag följer slutspel i EM och VM men jag har svårt för att hetsa upp mig så mycket över de gul-blå.

Av matchen jag nyss har sett att döma verkar det vara fler än jag som har den känslan till landslaget i fotboll. Åtminstone har jag nyligen sett tretton svenskar med samma loja inställning och oförmåga att hetsa upp sig över de gul-blå. Den stora skillnaden mellan mig och de tretton var att jag satt hemma i soffan och doppade förädlade potatisar i gräddfil blandad med en fantastisk kryddmix från Borgeby Kryddgård medans de tretton för kvällen faktiskt utgjorde själva landslaget i fotboll.

Under matchen slogs jag av tanken att det i mångt och mycket liknade det spel Malmö FF presterat den här säsongen. Man utnyttjar överhuvudtaget inte att laget består av individuellt passningsskickliga spelare som är riktigt duktiga fotbollsspelare då de håller bollen på marken och skickar den mellan sig i ett högt passningstempo. Ofta på ett enda tillslag på bollen. Sverige har en fotbollsspelare som definitivt till hör en av världens just nu bästa, i Zlatan Ibrahimovic. I sitt klubblag, FC Inter, ger Zlatan veckovist återkommande nästan religösa upplevelser då han trollar med bollen, dundrar in mål och levererar fenomenala målgivande passningar till sina lagkamrater. Minsta gemensamma nämnare med alla matcher jag har sett Zlatan spela bra sen 1999 då han gjorde debut i Malmö FF:s A-lag är att han får bollen på marken. När han kommer rättvänd med bollen eller får bollen i steget är han underbar att skåda.

Hur spelar då landslaget under Lagerbäck? Bandet Svenne Rubins har gjort en låt om det. Den heter ”Långa bollar på Bengt” och hade nog varit en bättre representant för Sveriges landslag i fotboll igår kväll än nationalsången.

Det verkade som om hela spelet byggde på att använda Zlatan och även hans anfallskollega Johan Elmander som två målpinnar på vilka backarna skulle sikta med sina långa uppspel. Det var verkligen lååånga bollar på Zlatan och Johan. Två spelare som i sina klubblag briljerar med fint fotarbete och snabbhet med bollen under kontroll. Båda hjälper till vid hörnor och fasta situationer mot det egna laget för att rensa bort bollen distinkt om den kommer inom räckhåll för dem att nicka. Deras förmåga att nicka kommer bäst till sin rätt i just bortrensningar. De har inte just nicken som sina bästa kvalitéer.

En annan sak som jag slås av är hur lite hjärta spelarna i vårt landslag visar om man jämför med spelarna i Nordirlands dito. Man ser verkligen på spelarna i Nordirlands landslag att de ser det som en ära att representera sitt land. En ära för vilken de verkar villiga att offra sig totalt och villkorslöst. Kanske är oförmågan att ge oss hän typiskt svenskt. Något vi lärt oss i mellanmjölkens land från barnsben. Ser man till publiken på Råsunda, ja även till min egen avsaknad av entusiasm, så är det ju hur tydligt som helst att drygt 2000 nordirländare är bättre på att stötta sitt lands representationslag än vad drygt 30 000 svenskar är. Nordirländarna på Råsunda var till fullo villiga att offra sina röster för landet i tron att det kan hjälpa krigarna på planen. Det var inte svenskarna. Som mest hördes den svenska publiken då de unisont buade ut sitt landslag när de misslyckats kapitalt med att prestera det spel de borde vara kapabla att göra. Så har det även varit på Malmö Stadion på vissa matcher under första halvan av säsongen. Nu under andra halvan har publiken på Malmö Stadion slutat att bua tack och lov. De har gett upp…

Nåja, även med en inkompetent filur och förespråkare för tråkig långbollsfotboll som ledare ska väl det svenska fotbollslandslaget lyckas att ta en poäng mot Spanien och Lettland.

Kommentera

