Oscarbantning.

Idag inledde jag ett nytt försök att komma i bättre form. Denna gången känner jag mig motiverad och beslutsam i min ambition att minska midjemåttet.

Jag kommer att ha väldigt svårt för att lägga om matvanor så den inriktningen lämnar jag där hän. Nu fokuserar jag helt och hållet på att åter börja röra mig mer regelbundet.

Hela familjen var ute på en 1,5 timme lång promenad i söndags och det var nog den som övertygade mig om att det är härligt att komma ut och gå eller jogga. Jag hade glömt bort hur det var från tiden då jag roade mig med långdistanslöpning.

Nu är inte min ambition att komma upp i 5-8 mils löpning i veckan som det var förr. Nej, nu är målet att komma i ett par snygga byxor som hänger i garderoben till ingen nytta. Skänka bort dem? No way, de är moroten…

Så idag på morgonen snörade jag på mig löparskor och träningsoverall redan vid 06.00. Jag chockade mig själv genom att komma på att jag verkligen tänkte tanken att ta det försiktigt så att jag kan komma igång utan att dra på mig en skada. Mitt mål var en rask promenad, eller power walk som det tydligen ska heta i Sverige nu för tiden då engelskan mer och mer tar över vårt språk, samt att jogga lite lätt.

Jag gick ner till havet hemifrån, det är en promenad på knappt 1,5 km. Väl där joggade jag ut på Långa bryggan, 500 m rakt ut i Öresund. Längst ut finns en restaurang, ett kallbadhus samt en större plattform där man kan sola och bada. Det var en helt fantastisk känsla att springa ut på den från knähöjd upplysta bryggan. Till vänster om mig såg jag ljusen från ett Malmö som så sakteliga vaknar till liv och till höger gjorde Köpenhamn det samma. Öresundsbron och Barsebäcksverket blinkade glatt till varandra. Jag hörde havet och kände dess lukter, men det syntes knappt i morgonmörkret. Det jag såg var som en svart spegel.

Väl ute på plattformen gjorde jag lite gymnastiska övningar. Måste ha sett ut som om en elefant försökte sig på klättra i träd eller något liknande. Någon omgång med raka och sneda situps blev det också innan jag joggade in till land igen. Det är skönt att springa på bryggan för dess brädor sviktar lite grann och det är nog bra med ett lite sviktande underlag när man är överviktig. Väl i land styrde jag kosan hemåt med en rask promenad.

Dusch och frukost innan jag körde till jobbet. Kände mig oerhört pigg och alert när jag kom till jobbet. Hoppas nu att jag kan göra det här till en vana…

Idag vägde jag in på 105 pannor. Igår vägde Oscar in på knappa 20. Nu ska jag ha bort en vikt motsvarande en Oscar…

Kommentera

