Back in business


Jaha så var det måndag igen och internerna samlas åter i bod 314A…
Idag var det verkligen måndag. När vi satt vid frukostbordet var det mörkt. Gatubelysningen var fortfarande tänd. Mot fönstret blåste en ihållande vind. Ett och annat regnstänk sökte sig mot fönstren. Inne i sovrummet stod sängen, fortfarande mysigt varm. Ibland ställs man inför hårda test i vardagen.
Idag förlorade viljan över karaktären…
*********************
I helgen har det spridits rykten i tre olika media att Roland Nilsson – GAIS nuvarande tränare – ska vara klar för Malmö FF. Ska enligt de olika mediernas källor bara återstå förhandlingar mellan klubbarna, Rolle och MFF ska tydligen vara överens.
Jag tillåter mig att vara oerhört skeptisk inför dessa rykten. Dels för att det är artiklar baserade på respektive medias så kallade källor och dels för att Roland Nilsson inte alls känns som den tränartyp det har spekulerats kring.
Personligen tror jag inte alls att Rolle är rätt tränare för Malmö FF. Visst han har gjort storverk i GAIS med GAIS mått mätt, d.v.s etablerat laget i Allsvenskan. För mig tyder det mer på en bra tränarkaraktär för att skapa ett bra fungerande lag av en samling mediokra spelare än på en tränarkaraktär som kan göra något av en trupp där det även finns riktigt bra spelare av klass. När jag finner mig tänka i de banorna kan jag i nästa sekund och som ett svar på mina egna tankar tänka att det är ju just en tränare som kan skapa ett fungerande lag vi behöver.
Jag vet inte vad jag ska tycka. Det hela får bero tills dess att jag läser på Malmö FF:s hemsida vilken tränare som är kontrakterad för kommande år.
*********************
Under helgen har det även förts en livlig debatt kring några skisser på Malmö FF:s nya fotbollsstadion som arkitektbyrån till den samma har publicerat. Den där lilla klicken av människor bland oss MFF:are som har har gjort till sin uppgift att alltid hitta fel, göra tolkningar och kritisera allt oavsett, fick vatten på sin kvarn och har ägnat helgen åt att basunera ut sina åsikter på diverse MFF-forum.
Det är nästan roande att läsa hur vissa på allvar kan kritisera att stadions plaststolar ska vara orange då det inte finns en enda bild som visar plaststolarna överhuvudtaget. Anledninge är att man på en skiss kan se orange väggyta genom något som verkar vara enorma glaspartier i vilka gångarna från entréer leder fram till trappor in till läktarsektionerna. Sen är det givetvis fel på färgen som man har målat större delen av stadions täckande detaljer med i skissen. Den mest fascinerande tolkningen av skissen på stadions utsida är att Malmö FF:s matchställ från 2009 ska vara i färgerna orange och svart.
Otroligt hur stora valser man kan dra på en skiss presenterad nu.
Drevet måste ta i beaktning att Malmö FF i år har haft ett konsekvent tema i sin marknadsföring. Man har haft den svarta färgen med och bildbehandlat alla foto med samma känsla av low key och toner i svart. Varför man har valt den svarta färgen kan jag inte begripa eftersom svart på inget sätt är en färg att förknippa med di blåe. Dock ska man ha en eloge för att man har varit konsekvent.
Ytterligare en aspekt som drevet bör begrunda innan de fortsätter att hitta på egna sanningar är att i skissen presenteras stadion som Swedbank Stadion.
Med tanke på dels det genomgående temat i Malmö FF:s marknadsföringsstrategi för i år och färgerna i Swedbanks logga är kanske färgvalet som en tecknare gjort på skissen inte så konstiga.
Jag vill självklart också ha en ny fotbollsstadion som verkligen känns genuin, andas och ger intryck av att tillhöra Malmö FF. Det skulle förvåna mig storligen om de färgval som tecknaren gjort i skissen kommer att göras även på det faktiska bygget. Känns för mig helt självklart att t.ex plaststolarna är i rätt blå färg med inslag av vita dito som bildar MALMÖ FF längs långsidornas nedre eller övre etage. Det är ju så alla nya arenor byggs så varför skulle det skilja sig i Malmö?
Angående den svarta och orange färgen på stadions utsida. Ge mig fem minuter med Photoshop så ska jag omvandla den svarta färgen till rosa och den orange till mintgrön…
Kommentera

