Sov du lilla videung

Har du problem att somna? Här kommer ett tips.

Ända sen min Méniérs sjukdom vaknade till liv igen i juli 2010 har min räddning för att kunna somna någorlunda snabbt och sen sova åtminstone fem timmar sammanhängande varit insomningstabletter. Sömntabletter. En drog. Jag har alltid ogillat att ta mediciner överhuvudtaget och undviker helst dem.

Min öronläkare på Universitetsjukhuset i Lund remitterade mig sommaren 2011 till Hörsel och dövenheten för vuxna i Malmö. Det är lång kö dit, runt sex månader. Nu i februari var jag på mitt första besök där. Det var ett mycket givande möte på många sätt som gav mig reflektioner, tankar, tips och framtida planer. Ett av tipsen var just för att arbeta med insomnings- och sömnproblemen.

Jag köpte en kuddhögtalare. Det finns mängder av varianter av dessa på marknaden men den jag valde och som pedagogen förespråkade heter Otto, kuddhögtalare. Den kan köpas på webben eller över disk. Jag köpte över disk hos Hörsam i Malmö för 310 SEK. Kuddhögtalaren i sig är inget utan rätt musik eller avslappnande ljud rättare sagt. Jag skaffade några album med avslappnande ljud och överförde dem till min iPhone. När jag nu går och lägger mig pluggar jag in kuddhögtalaren i telefonen och startar något av de avslappnande ljud som finns på albumen. I går kväll somnade jag gott till ljudet av havet och vågorna som slår mot stranden. Kändes lite som att ligga på sandstranden vid havet hemma och bara sjunka bort i total avslappning.

Tanken med att lyssna på avslappnande ljud är att de ska ta bort hjärnans fokus på tinnitus och andra oljud som härjar i mitt öra. På så sätt slappnar kroppen av mer och det blir enklare att somna. Egentligen ska man ha ljudet igång under hela tiden man sover men jag har hittills bara startat något ljud – ljudet av havet som jag lyssnade på i går pågår i en timme. När jag har vaknat på natten har jag startat ett ljud igen. Kommer att skapa en spellista som pågår längre tid än vad jag behöver sova bara för att testa om det blir någon skillnad.

Har du problem att somna så prova en kuddhögtalare.

Länktips:

Kommentera

