Att återupptäcka världen


Foto: GN ReSound

I höstas fick jag efter många om och men samt sju resor via omvägar min första hörapparat. Den var Macistiskt högblankt vit och hette ReSound X-plore. Den gjorde att jag åter kunde ta del av samtal någorlunda fullt ut. En stor livsförändring från att ha haft endast 38% hörsel på ett öra och 0% på det andra. Ja det döva örat påverkades så klart inte, men det andra örat åkte upp i hörselförmåga och gav mig mycket av hörseln åter. Att ha en hörapparat var det första och primära villkoret för att kunna söka arbetsrelaterade hörselhjälpmedel. Processen med den ansökan inledde jag då jag hade haft min hörapparat i några månader. Det hela utmynnade i att jag fick prova en helt ny uppsättning hjälpmedel från GN Resound byggda på den allra senaste teknologin. Har svårt att riktigt sätta ord på känslorna och vilka världar utrustningen öppnade. Sammanfattar med ett wow och beskriver helt enkelt mina nya hörselhjälpmedel och vad de gör.

Min nya hörapparat tillhör top of the line i det enorma utbudet av hörapparater som finns på marknaden. Även denna är av märket ReSound men modellen heter Alera. I jämförelse med min gamla hörapparat är den ett oerhört stort steg framåt i utveckling. Mikrofonerna är betydligt vassare och bättre. Nu kan jag höra fågelkvitter, min sons andetag när han ska somna, mina egna fotsteg och en del andra ljud som jag inte hört på länge. Jag hör faktiskt i en del situationer som jag aldrig har hört något i tidigare i mitt liv. Vilka detta är vill jag dock inte skriva för det är dels lite av James Bond över dem och dels kan de ge mig en fördel i situationer där min omgivning har vant sig vid att jag inte hör.

Min ReSound Alera reducerar automatiskt frekvenser som kallas buller och oljud, t.ex ljudet från en lastbil som passerar när man är ute och går. Den har en teknik i sig som vi för enkelhetens skull kan kalla Bluetooth-baserad. Egentligen är det ett annat överföringsprotokoll som används men den beteckningen säger er betydligt mindre och funkar i stort sett som Bluetooth. Det mest spännande med hörapparaten och det som på sätt och vis har gett mig tillgång till en del av världen igen är dock inte själva apparaten utan tillbehören. Det är lite James Bond även över tillbehören.

Hela tillbehörspaketet heter ReSound Unite och består av: Fjärrkontroll, Minimikrofon, Telefonclip och en TV/Audiostreamer.

ReSound Unite Fjärrkontroll


Foto: GN ReSound

Hörapparaten kan styras via en fjärrkontroll. Styras i det här fallet handlar om att välja program och justera volymen. Jag har tre olika program på min hörapparat. Ett normalprogram, ett som reducerar vindljud – tänkt att användas när jag är ute och mikrofonerna inte skyddas av en mössa t.ex när jag spelar golf – samt ett program för t-slinga – att använda i lokaler som har en t-slinga eller t-spole installerad. Dessa funktioner kan jag även kontrollera på ett traditionellt sätt via en knapp på hörapparatens ovansida.

Utöver att kontrollera hörapparaten kan jag med hjälp av fjärrkontrollen ansluta och justera volymen på tillbehören Minimikrofon och TV/Audiostreamer. De ligger inprogrammerade som två separata enheter och jag enkel- eller dubbelklickar på en knapp för att ansluta mig till endera av dem. Väl ansluten kan jag dessutom justera volymen på ljudet.

ReSound Unite Minimikrofon


Foto: GN ReSound

Den här enheten är en extern mikrofon och även en streamer (ljudströmmare på ren svenska) som kan användas på flera sätt beroende på situation. Om jag ansluter Minimikrofon till min hörapparat tas ljudet upp av mikrofonen i Minimikrofon och skickas direkt till hörapparaten. På baksidan av Minimikrofon sitter en klämma så att den kan sättas fast i ett klädesplagg. Om jag går på restaurang eller i en annan miljö där det är mycket bakgrundsljud ber jag helt enkelt den jag sällskapar med att sätta Minimikrofon i halslinningen, på kavajslaget eller någon annan plats inte allt för långt från personens mun. Personens tal fångas av Minimikrofon och skickas direkt till hörapparaten. Om personens tal ändå inte är tillräckligt kan jag nu höja volymen på det. Detta i kombination med att jag läser av personen gör att jag nu kan fungera någorlunda i en lite stökig miljö. Funkar även klockrent om jag åker bil och sitter i passagerarsätet fram d.v.s med mitt döva öra mot chauffören.

Minimikrofon kan även via kabel anslutas till vanligt hörlursuttag på telefon, MP3-spelare, dator, tv eller annan apparat med uttag för hörlur. Jag behöver inte klödda med hörlurar om jag vill lyssna på musik när jag arbetar, jag streamar ljudet direkt till hörapparaten. Nackdelen är så klart att jag inte hör om någon pratar till mig, men det gör å andra sidan inte en normalhörande som sitter med hörlurar på sig heller.

På ett möte kan jag placera Minimikrofon mitt på mötesbordet och på så sätt bättre fånga in vad mötesdeltagare säger. Om jag går på en föreläsning kan jag antingen placera Minimikrofon på pulpeten eller fästa den på föreläsarens kläder. Så länge jag nu sitter maximalt sju meter från Minimikrofon får jag ljudet direkt in i hörapparaten.

Minimikrofon är helt magisk. Helt fantastiskt att kunna medverka i ett möte eller en föreläsning fullt ut.

ReSound Unite Telefonclip


Foto: GN ReSound

Telefonclip är en handsfree och mikrofon. Med Bluetooth aktiverad på min telefon sammankopplas den med Telefonclip så fort ett samtal kommer. Jag trycker på en knapp på Telefonclip och samtalet ansluts till hörapparaten och till Telefonclip. Jag behöver inte röra min telefon alls. Telefonclip streamar ljudet från den som ringer direkt till hörapparaten och mikrofonen på Telefonclip streamar mitt tal direkt till telefonen och den som ringer. På Telefonclip sitter en volymkontroll så att jag kan reglera volymen på ljudet från den som ringer. Om jag har musik igång och lyssnar via Minimikrofon eller TV/Audiostreamer tonas ljudet från den aktiva enheten ner och släpper fram samtalet. När samtalet är slut trycker jag på samma knapp och ljudet från den tidigare anslutna enheten tonas in i hörapparaten igen.

ReSound Unite TV/Audiostreamer


Foto: GN ReSound

TV/Audiostreamer ansluts till ljudutgång på en TV, stereo eller annan audioanläggning. Jag har anslutit min till en tv hemma. Med hjälp av Fjärrkontroll ansluter jag hörapparaten till TV/Audiostreamer och den streamar ljudet från, i mitt fall, teven direkt till hörapparaten. Via Fjärrkontroll kan jag även justera volymen på ljudet i hörapparaten. Det påverkar inte alls ljudet från själva teven. Nu kan jag åter se tv med övriga familjen utan att de riskerar att bli lomhörda.

Några nackdelar?

Även solen har fläckar och med ReSound Unite är den enda egentliga nackdelen Fjärrkontroll. Den är en klumpig och stor produkt i förhållande till vad den gör och den är dessutom lätt att glömma ta med sig. GN ReSound borde lösa det på ett bättre sätt. Jag har idéer på det och kommer att formulera och presentera dem för GN ReSound så småningom.

I övrigt är nackdelarna mer fördelar än nackdelar om jag ska vara ärlig. Nackdelarna är att funktionen på hörapparatens egna mikrofoner reduceras eller helt stängs av när ett av tillbehören används. Det går att justera på vissa tillbehör. När jag använder TV/Audiostreamer reduceras hörapparatens mikrofoner till 30% av sin funktion. Detta för att jag ska kunna uppfatta lite av vad som sägs i tv-soffan. Att mikrofonernas funktion stängs av helt när jag använder Telefonclip eller Minimikrofon är mer en fördel än en nackdel. Det är hörselhjälpmedel för mig och ju mindre omgivningsljud jag tvingas höra desto bättre kan jag höra det som jag faktiskt vill höra.

Födelar?

Massvis! Frihet, samverkan, social närvaro… Jag har återupptäckt ljudet!

Hur skaffar du dessa hörselhjälpmedel?

Om du som läser detta också är hörselskadad och tycker att den här typen av hörselhjälpmedel även skulle hjälpa dig tycker jag att du ska prova dem. Ett villkor för att kunna ansöka om hörselrelaterade hjälpmedel är att du har en hörapparat. Har du en diagnos ska du gå till sjukvården för att få hjälp. Kontakta din audionom och be om hjälp att via Försäkringskassan ansöka om bidrag för hörselrelaterade arbetshjälpmedel. Det blir en del byråkrativändor men jag lovar att det är värt det. Om du inte har en diagnos utan en hörselnedsättning av andra orsaker kan du vända dig till ett privat alternativ som t.ex Hörsam för att få hjälp att skaffa hörselrelaterade arbetshjälpmedel. Självklart kan man köpa dessa hjälpmedel med egna pengar men om du uppfyller villkoren från Försäkringskassan är det många sköna slantar du sparar på att ta det via dem. Det finns även något som kallas hörselbidrag som du kan ansöka om vid köp av bättre hörapparat än de som ingår i kostnaden för utprovning.

Gå inte och hör dåligt, ta tag i din situation nu och återupptäck ljudet och få en betydligt enklare tillvaro.

6 thoughts on “Att återupptäcka världen

  1. Ping: Nyheter från GNResound « Hörsam

  2. Hej Jens! Blev så glad, när jag av en slump hittade din information om
    den fantastiska hörapparaten med olika tillbehör.Har själv en RESOUND
    (ej märkt ALERA).Vi verkar ha samma problem, döv på vänstra örat och på det högra med starkt nedsatt hörsel.Har precis kommit hem från Vietnam. .Luftfuktigheten var jättehög och min apparat slutade fungera.Katastrof,om jag inte hade haft med mig en gammal, vilken räddade min resa.Gick in på HÖRSAM för att få en besökstid och fann då din blogg. Tack för det och är nyfiken på om din apparat är vattensäker och om du har så små ”öronproppar”som bilden visar.

    Mvh Kerstin Burman

    • Hej Kerstin!
      Nej min hörapparat är tyvärr inte vattensäker. Jag tränar mycket och önskar att den vore vattensäker så att jag bättre kunde höra mina träningskompisar de gånger jag tränar tillsammans med någon eller några andra.

      Ja min ReSound Alera har en liten öronpropp eller dome som det heter, i änden av hörtelefonen, som den kabeln mellan dome och hörapparaten kallas.

      Senast jag var hos min audionom tittade jag på en ny hörapparat som är vattentålig. Funderar på att köpa den just för att kunna njuta ännu mer av långa löpar- och cykelpass. Den hörapparaten är av märket Phonak men jag minns inte vad modellen heter. Finns inte så många vattentåliga hörapparater än vilket jag finner märkligt med tanke på den nano-teknologi som finns i dag. Kan man göra vattentåliga mobiltelefoner som t.o.m går att bada med borde man kunna göra det samma med hörapparater.

  3. Hej Jens, det verkar som du haft tur och får prova många olika hörapparater. Vilken tycker du är bäst när det gäller mänskliga röster? Har just nu en där jag t ex hör jättebra att jag går på en grusgång iofs trevligt men jag skulle hellre höra vad min man som går bredvid mig säger!

      • Tack för info, har läst din blogg ….. känns skön att man inte är ensam, kände igen mig väldigt mycket när du skrev om din bilfärd hem vid första yrseltillfället…. man vill ju helst klara sig själv. Har du mycket tinnitus och hur klarar du den ?

Kommentera

