En go helg i Göteborg

Hemma efter en härlig helg i underbara Göteborg sitter jag här med värkande fotvalv och stela lår för att sätta helgen på pränt. Jag har sprungit Göteborgsvarvet ännu en gång och övriga familjen har under tiden roat sig på Liseberg. Helgen inleddes dock med ett för mig och sonen premiärbesök på Ullared…

I början av veckan föreslog sambon att vi skulle åka inom Ullared på vägen upp till Göteborg. Jag tyckte det var en onödig omväg och framför allt ett tidsödande stopp som skulle göra att vi kom till nummerlappsutdelningen i Frölundaborg, Göteborg, senare på eftermiddagen. Ju senare på eftermiddagen desto större risk att där är ännu mer människor och ännu knepigare att hitta en parkeringsplats. Min kära sambo berättade då för sonen om den stora leksaksavdelningen och helt otippat var ställningen två för och en mot. Vi körde inom Ullared…

För mig var det första gången jag besökte det så omtalade Ullared och jag var inte direkt full av förväntan inför denna premiär. När vi kom fram och det var ännu större än vad jag hade föreställt mig hade jag ingen lust alls. Såg framför mig hur tusentals och åter tusentals människor trängdes i Frölundaborg lagom till vi kom dit efter att ha fått parkera bilen vid hotellet och åka spårvagn till start- och målområdet. Vi steg så in i detta shoppingmeckat och det kändes som att kliva rakt in i hysterins högborg. De blickar jag såg på många människor var aningen skrämmande. Med stor beslutsamhet och total respektlöshet för andra människor körs de överstora kundvagnarna fram mellan alla varor och hyllor. Booom. Krockar in i en annan vagn eller människa som om det var radiobilar på ett nöjesfält de roade sig med. Blickarna är inte alls fokuserade på vad som finns framför vagnen utan enbart på att söka varor. Billiga varor. Riktigt billiga varor tar man jättemånga av även om det är en produkt som man inte har använt tidigare. Det är ju så billigt.

Vi tog oss metodiskt och tämligen omgående till leksaksavdelningen och botaniserade bland alla saker där. Här veknade min inställning och det intryck jag hade fått. Leksakerna, i synnerhet LEGO, var väldigt mycket billigare än i en traditionell leksaksbutik. Sonen var lyrisk över att hitta Pokémon samlarkort och plockade ut två askar med triumferande min. Själv var jag mer entusiastisk över LEGO Pirates of the Caribbean The Video Game på Wii. Från leksaksavdelningen vandrade vi vidare under sambons rutinerade guidning. Jag fyndade löparstrumpor som kostar runt hundringen på Löplabbet för 19 spänn paret och två löpartröjor för en femtiolapp styck mot cirka 150 kronor på t.ex Intersport. De andra fyndade också och det blev till slut en bra omväg av det hela.

Efter en lunch i GeKås restaurang som föga fantasifullt heter Restaurangen knappade jag in Frölundaborg på bilens GPS och styrde kosan mot Göteborg. Näst efter diskmaskinen ligger GPS nära till hands för att vara den bästa uppfinningen. Lugnt och metodiskt ledde den okända rösten i GPS oss rakt på Frölundaborg. Underbart! Tänk förr då man skulle läsa karta eller ännu värre, den som satt bredvid skulle läsa karta och försöka både förstå och förklara för chauffören. Kan minnas fraser som ”Nej där fick vi inte köra, där är enkelriktat!” och ”Där skulle vi ha svängt!” Vid Frölundaborg var det tvärstopp, precis som jag hade befarat. Var bara att vackert rätta in sig i bilköandet och följa strömmen. Det visade sig att strömmen ledde till en tillfällig evenemangsparkering och det var stor ruljans på parkeringsplatserna. Vi hittade snabbt en ledig plats väl inne på den tillfälliga parkeringen och promenerade till Frölundaborg för att jag skulle hämta ut min nummerlapp och vi skulle titta lite i den mässa som hålls där i samband med Göteborgsvarvet. Det var inte någon kö alls till nummerlappsutdelningen. Det hela gick oerhört mycket smidigare än vad jag hade trott. Skönt. Vi tog ett varv i mässan och skrattade gott åt specialpriser för Göteborgsvarvet. Ett par kompressionstights från 2XU för endast 799 SEK. På min favoritwebbutik Chain Reaction Cycles kostar de 550 SEK ordinarie pris. Ännu ett  bevis på att mycket sportutrustning inte bör köpas i Sverige. Jag påpekade för en utställare att priset inte var direkt lockande med tanke på att byxorna är trehundra billigare i en webbutik. Vi kan inte konkurrera med webbutiker, svarade han. Nej, sa jag, men en rimlig prisskillnad hade jag förstått. Så berättade jag om min Asics Gel Nimbus 12 som jag på Chain Reaction Cycles köpt för tusen kronor mindre än vad de kostar i en svensk butik. Han höll med om att det är galet. Gör något åt det då, menade jag. Ju fler som blir medvetna om priserna i webbutiker desto svårare blir det för svensk handel och det är ett scenario som känns tokigt.

Väl tillbaka i bilen bad jag vår TomTom guida oss till Hotell Flora på Grönsakstorget 2. Min erfarenhet av att köra bil i Göteborg är att staden är uppbyggd som en stor tårta där man knappt kan köra mellan två tårtbitar med annat fordon än en cykel. Jag var därför beredd på att köra ut på ringleden igen och några mil runt en del av Göteborg för att svänga in på rätt tårtbitsavfart. Döm av min förvåning då den okända rösten ledde oss rakt genom stan och via några smala gator längs en kanal rakt på torget. Fantastiska uppfinning, jag älskar den! Vi checkade in på hotellet, installerade oss lite snabbt och tog sen en tur i omkringliggande kvarter för att hitta en restaurang och äta middag.


På Hotell Flora kör de med himmelsblått och det känns oerhört välkomnande.

Lördagen inleddes med en gigantiskt frukost. På inget sätt den bästa hotellfrukost jag har huggit in på, men fullt tillräcklig för att ladda kroppens energidepåer. Efter frukosten softade jag en stund på rummet sen de andra gett sig iväg till Liseberg. Lyckan i sonens ögon. Som han har längtat. För en dryg månad sen fick jag ont i framfötterna när jag sprang och dumt nog valde jag inte att direkt gå och fixa sulor med pelott. Har haft problem med nedtrampade fotvalv tidigare men fått ordning på dem med hjälp av pelotter. Ett tag var jag helt inne på att strunta i Göteborgsvarvet men så för tre veckor sedan lät jag forma sulor efter mina fötter och i dem pressa in en pelott i varje. Från att ha kunnat springa 4 km innan smärtan kom kunde jag då springa 10 km innan den kom. Två veckor före Göteborgsvarvet sprang jag en sista långrunda på 19 km och då kom smärtan först vid 16 km. Stärkt av den utvecklingen och kanske mest för att sonen hade blivit ofantligt besviken om vi inte hade åkt till Göteborg, befann jag så på ett hotellrum vid Grönsakstorget i staden Göteborg i färd med att packa upp mina löparkläder. Det fick bära eller brista. Jag skulle aldrig bryta loppet men hade beslutat mig för att lägga ner ambitionen att springa på 1:45 och tänkte enbart njuta av folkfesten och om det sen tog 2:20 att ta mig runt får det vara bra med det.

En vän från Twitter, Håkan, kom till hotellet och jag mötte upp med honom i foajén. Med ettans spårvagn tog vi oss till hållplatsen Botaniska trädgården från vilken vi sen följde strömmen av löpare till start- och målområdet. Väl där tog vi det bara lugnt. Jag bekantade mig med en banan och vi drack båda vatten för att ha en bra vätskebalans till starten. Alltid lika roligt att prata med Håkan som är en sann träningsentusiast. Vi hade det hur gött som helst där vi satt på gräset och njut av folklivet och solen. Enda smolket i idyllen var Telia. Båda hade ”Ingen tjänst” och endast sporadisk åtkomst till ett nät som försvann lika plötsligt som det dök upp. Helskumt. Rent uselt att Telia inte har ett nät som klarar även en större samling människor på ett ställe. Gissar att inte alla använde telefoner samtidigt men säg att alla gjorde det så borde nätet ändå med enkelhet klara 50 000 samtal vid ett och samma tillfälle och med belastning på en och samma mast.

Vi skiljdes åt och önskade varandra lycka till då klockan närmade sig en tidpunkt då jag var tvungen att gå för att hinna med att lämna överdragskläderna på förvaring, gå på toa, värma upp lite och ta mig till min startgrupp. Jag kände mig pigg och lätt i kroppen när jag stod långt fram i startgruppen och brann av iver att få börja springa. Såg till att min pulsklocka var i ordning och strax där efter gick starten. Som ett mantra tänkte jag disciplin, disciplin, disciplin under de första tre kilometerna. Tänkte inte lockas in i fällan att rusa i början så som jag har gjort många gånger förr. Höll koll på klockan och såg till att ligga på mitt planerade kilometertempo. Ett tempo som var planerat utifrån förutsättningarna med mina dåliga fotvalv. Taktiken funkade väl och jag märkte att jag snabbt kom in i min egna zon och benen gick av sig själv. Kilometern efter kilometer passerade. Fick en dipp på Hisingen förmodligen för att det blev varmare. Märkte en klart ökad svettning och tendenser till tröghet i kroppen. Valde att stanna vid vätskekontrollerna och gå en liten bit under det att jag drack en halv mugg vatten. Tog även en halv mugg sportdryck vid en vätskekontroll för att få i mig lite salter. Fick kontroll över den tröga känslan i kroppen och körde vidare i en relativt jämn takt. Fötterna kändes enbart varma under främre delen fram tills strax efter jag hade passerat 17 km då den varma känslan kompletterades med en smärta. Snabbt ökade smärtan och blev rent plågsam. Vid 18 km stannade jag på en vätskekontroll och det var ett väldigt dumt beslut. Gick genom ett stålbad av smärta när jag skulle komma upp i löptempo igen efter cirka tio sekunders promenad. Järnvilja och envishet tog mig tillbaka in i min zon. Jag försökte att enbart fokusera på min takt och andning för att förtränga smärtan. Den var i vilket fall enbart tillfällig. Några minuter efter målgång är det borta. Bara att bita ihop.

Jag vann fighten mot smärtan och kom i mål på 1:56:29. Helt klart nöjd och tycker att det är godkänt med tanke på förutsättningarna med krånglande fotvalv. Trots allt inte mer än dryga tio minuter över den tidsambition jag hade satt upp när jag anmälde mig. Kan ändå inte låta bli att leka med tanken på om jag hade klarat av att komma ner mot 1:45 om jag varit hel. Kände mig pigg och lätt i kroppen. Träningsupplägget har varit bra och frågan är om jag kan motstå frestelsen att inte anmäla mig till Göteborgsvarvet 2012.

På lördagskvällen gick vi ut och åt tillsammans med några underbara vänner från Twitter. Sonen gillade restaurangen där menyn stod i en app på en iPad som låg vid varje plats. Han ville behålla sin meny och efter att ha bestämt sig för en rätt stängde han restaurangens menyapp och kollade om det fanns några roliga spel på paddan. Servitrisen samlade in alla iPads och sonen stängde väluppfostrat av den innan han fällde över locket och lämnade den, något motvilligt, ifrån sig. Sambon och sonen gick en stund efter att middagen ätits tillbaka till hotellet. Jag stannade några timmar ytterligare och hade det trevligt i sällskap med härliga människor.

Lite bilder

Undrar om den här manicken är till för uppvärmning?

Nej visst ja. Det är ju så här man värmer upp.

Avenyn är en trevlig gata så länge man slipper att springa på den. Smalt och fullt med refuger, trottoarer och kantsten. Här från Götaplatsen. Sambon hade precis plockat ner kameran då jag passerade dem.

Heja, heja bara några hundratal meter kvar. Bra kämpat!

Under tiden jag roade mig med Göteborgsvarvet roade sig övriga familjen på Liseberg. Här har sonen åkt en attraktion som gjorde honom blöt. Kållerado eller Flumeride gissar jag.

En vinnare. Satsade en tia och vann högsta vinsten. Hela två kilo Toblerone. Tror att vi slipper köpa lördagsgodis en tid.

Efter loppet och åter på hotellet bytte jag gren från vatten till öl. Gissa om den var god.

2 thoughts on “En go helg i Göteborg

  1. Bra jobbat som fan Jens. Och riktigt intressant skrivit :)

    Jag lyckades springa i mål på 1:49:10 vilket jag är mer än nöjd med. (Jämfört med ~1:53 på Broloppet2010)

    Mitt första Göteborgsvarv, men säkert långt ifrån det sista. Även jag är sugen på 2012… då med målsättning att ta 1:45 :)

    Nu tycker jag vi laddar inför nästa år :)

Kommentera

