Mekarkväll

Ikväll har det varit en mekarkväll med MTC under ledning av Lars Therp från SRAM. Han inledde med en genomgång av mekaniken som en MTB består av. Självklart mycket reklam och positiva ord om SRAM men mekaniken är i stort sett den samma oavsett om det står t.ex SRAM, Shimano, Magura, Fox eller Rock Shox på komponenten. Som vanligt när en professionell utför något såg det lekande lätt ut när Lars ställde in bromsar och växlar. Jag är fortfarande aningen tveksam till att ge mig på och meka med mina cyklar men å andra sidan känns det för överkomligt för att låta bli och istället alltid lämna in på service. Det värsta som kan hända är att jag inte får växel eller broms att fungera som de ska och då är det bara att lasta cykeln på bilen och köra in till CykelCity i Lund. Alla måste få vara nybörjare och att prova mig fram är garanterat den bästa metoden.

Som prylnörd gillade jag skarpt de båda verktygsväskor som Lars hade. Grymt snygga verktyg i samma serie, läckert fästa i inredningen avsedd för ändamålet. Välorganiserat, rent, överskådligt och snyggt – kan det bli bättre? Båda mina cyklar har 27 växlar uppbyggda med hjälp av tre drev fram och nio kransar bak. Lars resonerade kring termen usable gears och det var bara att erkänna hur rätt han hade, inte är alla mina 27 växlar användbara. Som relativ nybörjare på mer teknisk terrängcykling är växlingsteknik det kapitlet jag har svårast för tillsammans med spårval. Flera gånger under ett pass märker jag att jag har kedjan i extremlägen det vill säga då den går i en snäv vinkel från drev till krans. Detta sliter så klart onödigt mycket på hela drivpaketet (drev, krans och kedja). SRAM satsar helt på fördelningen 2×10 d.v.s två drev och tio kransar. Systemet ger 20 växlar där samtliga är fullt användbara. Med två drev fram blir det aldrig så extrema vinklar som med tre drev. Detta ger längre livslängd på framför allt kedjan men givetvis även på övriga delar i drivpaketet. Jag kommer att ta mig en ordentlig funderare den dag jag behöver byta ut bak- eller framväxeln.

En intressant och lärorik kväll som lätt hade kunnat hålla på i ytterligare tre timmar.

Jag kunde inte hålla mig från att ta lite bilder på grymt snygga komponenter.

Läs mer