Med MTC på Hallandsåsen

Men lugn, vi åkte aldrig in i landet på andra sidan…

Ännu en lördagsförmiddag i glada terrängcyklisters sällskap. Det här är en vana jag lätt vänjer mig vid och låter mig bli helt uppslukad och beroende av. Fantastiskt roligt! Idag samlades vi i Hjärnarp vid foten av Hallandsåsens södra sluttning. Vi var fjorton cyklister med en guide från cykelklubben CKX. Vår guide berättade vad som låg framför oss och pratade om en tidig stigning med över 20% lutning samt ett parti på en smal stig som inbjöd till fart men med snäva kurvor där det stupade 30-40 meter på utsidan. Det han sa kittlade min nyfikenhet mer än vad det skrämde. Häftigt med utmaningar och med informationen i minnet var vi alla beredda och visste vad som gällde då vi kom till de här platserna.

Efter en knapp timmes cykling fick en i gänget problem med sin växel bak samt med kedjan som hoppade av då den inte var i ett specifikt läge. Stackarn fick cykla i samma växel resten av rundan för att minimera problemet. Han kämpade på tappert även om han omedelbart hamnade på efterkälken i partier som inte alls det växelläget passade för. Några försökte fixa problemet men fick inte rätt på det. Tyvärr fick vi ytterligare ett haveri i gruppen under rundan. Snabbfästet till sadelstolpen small mitt av på en cykel och återstående del av rundan fick han stå upp och cykla. Vi andra hade många bra idéer på vad han skulle kunna göra, t.ex att göra som nunnorna och skriva bort sadeln. Dock stannade vi vid en gård och kollade om de möjligen hade en större slangklämma att avvara. Det hade de inte på den gården. Mannen i huset var av den envisa sorten och försökte att fxera sadeln på andra sätt men dess värre utan framgång. Vi körde vidare.

Guiden missade ett vägval men kom inte på det förrän en bra stund efter den aktuella korsningen. Då var vi en rätt bra bit ifrån och valde att cykla vidare en annan väg även om den bestod av mycket hårdgjord yta och då även asfalt. Med tanke på de båda haveristerna och att det hade förlängt rundan med runt en mil att cykla tillbaka och ta den tänkta vägen var det absolut det klokaste beslutet. Lite synd om vår guide. Han var trevlig och hade oerhört ambitiöst provcyklat rundan dagen innan för att se så att det var framkomligt överallt. Lätt att missa då man cyklar i en större grupp och pratar. Det blev en trevlig runda i vilket fall.

Då vi återkom till utgångsplatsen dukade klubben upp energipåfyllande lunch i form av grillade kycklingklubbor, pastasallad och tsatsiki. Det var verkligen välbehövligt för om det är något träning och tävling under många timmar gör så är det att dränera kroppen på energi. Mina Runes Energikaka har tagit slut så i veckan bakade sambon energikakan Kung Stalles Maktkakor som jag hade med mig fyra bitar av. Den skiljer sig en del från Runes Energikaka. Framför allt innehåller den även frukt och andra ingredienser som inte alls ger samma söta intryck. Båda funkar, d.v.s både ger en bra energikick. Jag fick besked i veckan om att jag ska få en laddning Runes Energikaka i en ny variant signerad Evy Palm, Runes Energikaka smaksatt med blåbär. Det ska bli spännande och jag tror mycket på att det gör kakan ännu bättre.

Nu blir det uppehåll i terrängcykling för mig under en vecka på grund av Göteborgsvarvet men sen är jag tillbaka i sadeln. Den 28:e maj ska vi på utflykt till Österlen för att cykla i terrängen där. Kommer att bli magiskt nu när alla fruktträd börjat att blomma.

Fakta från dagens runda:

  • Här hittar du rundan.
  • Totalt klättrade vi 980 höjdmeter.
  • Min toppfart var 52,5 km/h.

Kommentera

