En Gotlandshelg med fotografering • #attackfoto

Jag vet inte hur det gick till men plötsligt en dag med lite diskussioner på Twitter var det bestämt att en fotohelg på Gotland skulle gå av stapeln. Fotohelgen fick namnet #attackfoto och helgen blev den första helgen i mars. Flygbiljetter beställdes och övernattning ordnades. Grymt peppad var det sen bara att vänta…

Fredagen den fjärde mars packade jag min fotoryggsäck och en väska med kläder för alla tänkbara öväder. Det var grått och trist hemma i Skåneland när jag lättade från marken med hjälp av Gotlandsflyg. Njöt för fullt av solen en stund ovan molnen och landade i ett Visby som också var grått men aningen mer ljusgrått än nyansen hemma. Nu trampade jag gotländsk mark för första gången i mitt liv.

Lunkan mötte upp på Visby flygplats och fast att vi aldrig hade träffats mer än på nätet kändes det som att träffa en gammal kompis. Sociala media is the shit! Efter installation i det Lundqvistiska residenset gick vi till haket Black Sheep Arms för att sammanstråla med de andra fotograferna som nappat på arrangemanget. Tweetup är oftast fantastiskt trevligt och den här var sannerligen inte ett undantag. God öl och ännu godare öl, bra mat och underbara människor gjorde det hela till en fantastisk fredagskväll. Mitt första möte med Gotland och Visby kunde inte ha varit bättre.

Lördagen bjöd på strålande solsken och vi inledde med en attack på Furillen och till att börja med Hotellet och den nedlagda Fabriken. En udda miljö där bergartens färg skapar ett soft ljus. Nu låg där snö vilket, som snö alltid gör, skapade en reflektion. Ändå var ljuset mer dämpat och jag kan lätt föreställa mig vilket underbart ljus där måste vara när snön inte ligger. En liten fika i solen och ett gruppfoto senare tog vi oss till andra sidan av Furillen. Ett attackstopp vid Östertäppe för att njuta av en milsvidd utsikt uppe från klinten. I Kartvik hade vi bestämt träff med en tweep boendes i närheten. Mea mötte upp och fixade brasa i den gamla fiskarehoddan. Kartu är ett gammalt fiskeläge men av övernattningshusen finns nu bara ett kvar. Än en gång slogs jag av hur enkelt det är att personligen träffa de man pratar med på Twitter. Var roligt att få prata lite med Mea och Nikolina samt busa med deras energifyllda terrier.


Akropolis


För njutbara stunder i solen


#attackfoto-gruppen fösöker se hård ut: Johan Carlström, Camilla Carlström, Lars Lundqvist, Sebastian Niemi, Linnéa Seidel, Jens Rydén och liggandes Aiax.

Efter korvgrillning, kaffe och kakor lämnade vi Kartvik och körde till raukfältet Lergrav. Jag såg ansikten på precis varenda rauk och kameran smattrade glatt. Johan och Lunkan utförde en bronsåldersritual. Jag trodde att de imiterade en scen ur filmen Titanic. Lite olika preferenser där. På vägen tillbaka mot Visby gjorde vi ett stopp i Lärbro och en gammal kyrka där det bl.a ligger människor som togs till Gotland av Röda Korset från nazitysklands koncentrationsläger. Berörde mig mycket att besöka deras gravar och skänka dem en tanke. Innan jag och Lunkan stängde slutaren för denna dagen besökte vi Högklint. Det blev verkligen ett snabbt besök. Blåste iskallt och ordentligt mycket. Vi försökte fånga snabbflygande mås och skarv utan speciellt stor framgång. Efter en lång dag ute var det ljuvligt med en dusch och en stund i soffan.


Bronsåldersritual pågår


En välraukad skånepåg


#attackfoto är mer än toppen, det är trippeltoppen

Via Marco Polos Pizzeria och ett öga på en färgskiftande container utanför Riksantikvarieämbetet, gick vi in i byggnaden för detta ämbete. Övriga ingånget dök upp och vi tittade på bilder från dagen. Fascinerande att det kan bli så stor variation mellan olika fotografer som fotograferat på samma platser. Bildseende, bildkomposition, vinklar, bländare och val av objektiv gör att få bilder blir varandra lika. Det blev en intressant stund där vi alla säkert lärde oss av varandra. Bildtittning ska vara ett stående inslag i #attackfoto.


Ju fler fotografer desto fler nyanser får man

Söndagen ägnades åt fotopromenad i ett Visby som fullkomligt badade i solsken. Underbart! Vi promenerade mestadels innanför ringmuren. Trånga gator, ett gytter av hus och färger. Ruiner med förnimmelse om en en gång storslagen och praktfull stad. Tänk om man kunde resa tillbaka i tiden och kika lite hur det såg ut. Måste ha varit imponerande. Vi avrundade #attackfoto med ett besök i domkyrkan Santa Maria. Det blev en underbar helg tillsammans med fina människor. Tror att vi alla sex fick blodad tand för fler #attackfoto-träffar. Tiveden lockar.


Våren kom till Visby

Stort och från hjärtat ett enormt tack till Lars för gästfriheten. Du har alltid en säng bäddad för dig i Bjärred. Ett lika varmt tack till Sebbe, Linnéa, Camilla och Johan för en alldeles perfekt helg.

Av Grymlings och Ainbusk såg jag intet. Helgen blev helt fantastisk ändå eller kanske på grund av, välj själv. Till Gotland lär jag återvända och fler attackfototräffar vore härligt. Det är inspirerande att träffa andra fotografer och enbart ägna sig åt fotografering. På Gotland blev det rauka rör å öppna spjäll i spännande landskapsmiljöer. Fler bilder hittar du på min Flickr fler foto fylls på där efter hand som jag har framkallat dem.

5 thoughts on “En Gotlandshelg med fotografering • #attackfoto

  1. Ping: Ett gott slut « Jens Rydén

Kommentera

