Paus • Ctrl+Alt+Delete

Nu har min sjukdom, Ménièrs sjukdom, varit vaken och fullt aktiv under de senaste nio veckorna. Psykiskt är jag helt utmattad efter så lång tid med usel sömn och ett konstant oljud i örat. Märker nu att det går ut över människor utan att det är min avsikt eller egentliga mening. Vet inte varför det blir så. Det bara sker. Min hjärna och tankar hinner inte med utan jag agerar i affekt ibland helt omdömeslöst. Jag är inte en elak, falsk och opålitlig människa som går bakom ryggen på folk eller hugger dem i den samma med en kniv. Det låter fegt, men jag lastar sjukdomen för mitt sätt att vara. Ber alla som jag på något sätt har sårat, oroat eller irriterat om ursäkt. Förlåt. Från hjärtat, förlåt.

Senast sjukdomen var aktiv kulminerade den i en kraftig yrselattack. I lördags hade jag en kraftig yrselattack men sjukdomen verkar inte somna in denna gången. Tvärtom. Idag har jag ett högre tryck i örat än igår samt en irriterande tinnitus. Känns som om jag varken blir bättre eller sämre. Ser för tillfället inte någon som helst ljusning. Mitt liv suger just nu.

Jag tar nu en paus från blogg och annat. Märker att jag inte orkar mobilisera inspiration, livsglädje och ork att vara den jag egentligen är. Grattis herr Ménière, ditt franska as, du har besegrat mig. Känns bra va? Lovar dig dock att jag ska ge dig en kamp nu. De mörka tankar du får mig att tänka nu är inte jag, du ska inte få knäcka mig fullkomligt. Jag må vara psykiskt i botten nu och sitta med benen dinglande över ett bottenlöst svart hål, men jag tänker fan inte hoppa som du vill få mig att göra.

Kanske att det dyker upp en teckning under Veckans teckning, kanske inte. Jag vet inte och kan inte ge några löfte. Min kreativa lust är död. Glädjen är borta. Jag har ett fotojobb jag ska leverera och det är det enda åtagande jag tänker lova att utföra.

Förlåt.

Paus.

12 thoughts on “Paus • Ctrl+Alt+Delete

  1. Otroligt tråkigt att din hemska sjukdom inte ger sig. Hade jag kunnat göra något så hade jag hjälp till. Förstår hur du känner men genom annat, ångest. Ta det bara lugnt och hitta livet igen med allt vad det innebär. Detta är inget att be om förlåt för. Vi väntar på dig!

  2. Åh, Jens, vilken jäkla jobbig sjukdom!! Det är då man önskar att man hade ett sår, eller ett brutet ben som läkarna bara kunde lappa ihop.
    Du gör helt rätt i att bara bry dig om dig själv. Ta hand om dig!

  3. Tråkigt, ledsamt och fördjävligt!
    Klart du ska göra det du känner att du vill/kan/orkar göra. Inget att be om ursäkt för, men det är ju bra att du låter oss veta så vi inte undrar vart du tagit vägen.
    Ta den tid du behöver, men kom tillbaka, vi kommer att sakna dig, oavsett om du är dig själv eller inte.
    KRAM

  4. Otroligt tråkigt att sjukdomen inte gett med sig och att du får lida så varje dag och natt. Skickar styrkekramar i massor och hoppas du snart är frisk och dig själv igen.

  5. Bara ett tips. Vet inte om det stämmer men en kompis här i Norrköping säger att Sverges bästa läkare på att bota tinnitus finns i Ystad. Har tyvärr inget namn.

  6. Hej!

    Hoppas det mildras snart så att du kommer tillbaka till ditt kreativa jag igen. Ta hand om dig själv! Vi är som vi är av olika anledningar. Det är inget att be om ursäkt för så länge vi och andra är medvetna om dem.

Kommentera

