Creative Commons #cc #sswc

Under sommaren har jag hört talas om Creative Commons (CC) genom en fotograf jag har lärt känna via Twitter och photowalk. Jag var helt obekant med begreppet men läste då lite om det utan att riktigt få ihop tanken bakom. Släppte det därför. Nu i slutet av förra veckan aktualiserades CC för mig igen, denna gången också via Twitter. Nu spetsade det till sig lite med en dialog där jag fick ta ställning i konkreta frågor. CC blev tydligare men fortfarande förstod jag inte riktigt tanken även om syftet med CC var lite tydligare. Så kom då helgen när Sweden Social Web Camp (SSWC) hölls på Tjärö och i efterdyningarna från detta har jag nu fått lära mig vad CC är och varför det har skapats genom filmklipp från sessioner i ämnet på SSWC samt genom kontakt med fantastiska människor på Twitter.

Syftet med Creative Commons grundar sig helt och hållet i det så vackert svenska uttrycket ”Sharing is caring” eller på ren engelska delad kärlek och kunskap är dubbel kärlek och kunskap. Nu tokade jag till det va? Jo det var meningen. Jag är motståndare till den anglifiering av vårt språk som nu sker i en ökande takt, men det är ett helt annat ämne så det lämnar jag där hän just nu.

Tanken är att alla kreatörer kan dela med sig av sina verk, utvalda verk,  i sin helhet helt fritt eller med viss begränsning så att de kan återanvändas, spridas, inspirera och komma till glädje i många andra sammanhang. På ett enkelt sätt ska material ska kunna återanvändas eller byggas vidare på. Jag tycker att tanken är sympatisk och till viss del befogad.

Som upphovsperson kan du välja att licensiera ett verk efter följande sex CC-kategorier:

  • Erkännande (cc by)
  • Erkännande dela lika (cc by-sa)
  • Erkännande inga bearbetningar (cc by-nd)
  • Erkännande icke kommersiell (cc by-nc)
  • Erkännande icke kommersiell dela lika (cc by-nc-sa)
  • Erkännande icke kommersiell inga bearbetningar (cc by-nc-nd)

De första tre är för användning i kommersiella sammanhang med olika tillåtna sätt att använda verket. De tre sista är för icke kommeriell användning. Läs mer om varje kategori här. Om du vill veta hur CC funkar generellt sett och hur man licensierar verk, hänvisar jag till länkarna längst ner i denna artikel.

Är det här bra då?

Jag är personligen aningen kluven. Helt klart tycker jag att det är en briljant tanke och ett lysande exempel på vad människor kan åstadkomma genom engagemang och förmåga att ta tag i saker i samhället som är lite byråkratiskt tungrodda och svåra att nå. Ett annat exempel på detta är ju fenomenet Wikipedia som jag tycker baserar sig på samma härliga frihetstanke. Välviljan att göra någotsom var svåråtkomligt från tiden före Internet av idag så lättillgängligt som det faktiskt kan och borde vara via Internet. Jag ser med CC en enorm förenkling för att hitta texter och bilder till uppsatser, presentationer och artiklar för att ta några exempel.

Men är det absolut nödvändigt? De få gångerjag har önskat att använda en bild, i mitt fall är det hittills det enda jag har behövt använda av andras verk, har jag kontaktat upphovspersonen och frågat om lov. Hittills har jag aldrig fått ett negativt svar. Människor som har frågat mig om lov att använda verk av mig har jag hittills aldrig givit ett negativt svar till heller. Visst, det underlättar att till exempel gå in i Flickr-arkivet över CC-bilder och leta upp en bild som passar för ändamålet. Man sparar in på den eventuella väntetiden tills man får besked från upphovsperson. Helt klart en enklare väg att gå direkt in i ett bildarkiv, men bara för den sakens skulle tycker jag inte att det är helt nödvändigt. Jag gillar mer att ta kontakt med människor än att i större utsträckning bida en än mer anonym tillvaro på webben. Idag är de flesta människor anträffbara, uppkopplade eller tillgängliga om inte konstant så inom några timmars väntan. I takt med att allt fler går över till smartphones blir fler och fler konstant tillgängliga. Jag ser därför inte den personliga kontakten som en speciellt stor tidsbov. Kan dock tänka mig att det är enklare och smidigare för en elev att söka upp en bild i en databas lite snabbt och använda den än att behöva vänta på ett svar från upphovsperson. Eleven har begränsat med tid om bilden behövs där och då under en lektion.

Tyvärr har jag några rätt tråkiga erfarenheter av att folk har tagit bilder och teckningar från mig utan att ens fråga om lov. När jag har kontaktat dem och undrat varför har jag i de fall då jag fått ett bemötande blivit kallad både det ena och det andra. Ett ytterst obehagligt bemötande. En mamma till en elitsatsande tjej inom golf ville ha bilder till sin dotters hemsida. En kommersiell hemsida med bland annat syftet att visa upp och sälja in golfspelaren till presumtiva sponsorer. Då jag ville ha betalt och nu pratar vi om halva priset på arkivbilder blev hon skogstokig och ifrågasatte att jag fick lägga ut portfoliobilder på hennes dotter utan deras godkännande. Jag behöll lugnet och avslutade samtalet vänligt men bestämt då hon sa till mig ”jag kommer att ta skärmdumpar på de bilderna jag vill ha och lägga ut på hemsidan.” Det sista jag sa åt henne är vilken summa jag kommer att fakturera henne för varje bild av mina som jag hittar på den aktuella sidan. Hittills har där inte dykt upp några bilder.

Det här är den tråkiga sidan av att vara en skapande människa. Idag har det gått så långt att många människor tar för givet att allt som finns på Internet är fritt att göra vad man vill med. Kanske att CC kan tydliggöra vad som gäller eller rättare sagt direkt tala om för den som vill använda ett verk att det här får du göra om du överhuvudtaget får använda verket utan att betala för det.

Personligen använder jag enbart mina egna verk, mina foton och teckningar, både i min profession och rent generellt. De få tillfälle då ett verk av någon annan har behövts, framför allt här på bloggen, har jag tagit personlig kontakt med upphovsperson. I den ringa omfattning som jag ser ett behov framgent känns det lite krångligt att CC-licensiera en del av mina verk. Blir ett extra moment som måste utföras. Jag ser hellre att presumtiva användare kontaktar mig och frågar om lov. Känns så mycket ärligare på något sätt. Kanske att jag är lite gammaldags i mitt sätt att tänka där. Hoppas på bra diskussion i kommentarsfältet.

Har sett att en fotografkompis har skapat CC-set på sitt Flickr. Det är en smart lösning.Kanske att det förhindrar bildstölder också. Jag kommer aldrig att sätta en generell CC på mina bilder på Flickr men ett urval kanske inte är så dumt. Jag vet inte. Vad vill folk ha? Omöjligt att svara på. Åter igen tänker jag att det är smidigare att kontakta upphovsperson när man ser ett verk som man vill använda för att just det passar så bra. Är ju stört omöjligt att spekulera i om t.ex en bild är intressant att använda av andra eller inte. Är ju upp till varje individ och tillfälle. 

Ur aspekten att jag är företagare känns CC mer främmande. Är nog lite svårt att få genom röda siffror i deklarationen med delmotiveringen att jag har gett bort många bilder gratis. Sen kan jag å andra sidan se CC som en bra marknadsföring då det kan hjälpa till att sprida en kännedom om mig och vad jag går för som kreatör. Du märker att jag är ambivalent va? Måste helt klart fundera vidare och läsa mer om CC. Jag köper tanken rakt av och gillar konceptet men därifrån är det för mig en inte helt rak väg att vandra till en konkretisering och CC-licensiering.

Vad tycker du om CC? Ser du hellre personlig kontakt med upphovsperson än sökande i t.ex en bilddatabas? Kommentera gärna och diskutera.

Lite härliga länkar i ämnet:

Jag har inte CC-licens men du som vill låna delar av eller hela texten i denna artikel får gärna göra det.

9 thoughts on “Creative Commons #cc #sswc

  1. Ping: Tweets that mention Creative Commons #cc #sswc « Jens Rydén -- Topsy.com

  2. Bra skrivit. Gillar att du ser på det med olika perspektiv, jag själv har funderat i olika banor vad som är bäst. Jag är för att få ut mitt namn och få ett erkännande. Men samtidigt vill jag inte skänka bort något som andra kan tjäna pengar på. Jag kommer nog som en del, att skapa ett set med CC bilder cc by-sa nivån. Kommerciellt gångbara bilder blir nog som tidigare, fråga o kontakt

    • Ja det känns för mig också som det enda tänkbara alternativet att skapa ett cc by-nc på Flickr. Jag tänker aldrig ge bort bilder till kommersiellt syfte, det vore att gräva sin egen grav.

  3. Bra inlägg som visar på motpolerna: att dela med och försöka dra in pengar på arbetet. Bara genom att lägga ut bilderna och visa dom för alla så ger du bort dem. Det är jag (och alla andra) väldigt tacksamma för.

    Vad säger du/ni om detta: Om jag hade ambitionen att tjäna pengar på mina bilder (en tanke som i mitt fall är utomordentligt hypotetisk) så skulle jag nog laddat upp bilder i storleken max 800×600 med ett utomordentligt diskret namn på och licensierat dem CC BY-SA, kanske BY-SA-NC för vissa bilder. De kunder som vill ha större, högupplösta och omärkta bilder skulle då få snällt beställa dem och betala för jobbet.

    Som jag uppfattar det är konkurrensen inom bildvärlden är stenhård och utvecklats genom att marknaden är global. Extremt många otroligt duktiga fotografer, både proffs och amatörer, kan göra reklam för sina produkter och tjänster. Jag antar att man måste nischa sig hårt och bygga upp en kundkrets som man har en bra relation med, bra service och stort ömsesidigt förtroende. Frågan är hur man gör det…

  4. Jo, en grej till, som jag läste här: http://www.kristinaalexanderson.se/?p=4289

    Det finns många som skänker bort saker gratis. Och tjänar pengar, lik förbenat. Typ, det här bloggverktyget som du (och jag och några hundratusen till) använder. Det finns uppenbarligen vägar att leva på att skänka bort saker. Det svåra är att finna dem…

    • Ja det här är inte lätt. Jag brottas med massvis av tankar för och emot hela tiden. Det enklaste men tråkigaste vore ju att helt strunta i Flickr och blogg för att enbart lägga ut några få bilder på mitt företags hemsida och sen enbart ägna mig åt min huvudverksamhet och sakta bygga ut den kundkrets jag redan har.

      Den tanken är lockande men samtidigt skrämmande för jag älskar att fotografera och med Flickr och t.ex Fotosöndag ser jag till att hela tiden vilja fotografera ännu mer och visa upp bilderna.

      Jag kommer dock aldrig att vara främmande för att skicka en faktura på i runda slängar 6800 SEK till någon som utan att ha frågat mig använder en av mina bilder.

      CC känns så rätt och så fel beroende på från vilken horisont jag tittar på det. Som enskild person är det briljant som företagare är det förkastligt.

  5. Ping: Skrivet under #SSWC 2010 « Jan Viderén

  6. Precis de här funderingarna hade jag när jag ställde frågan på Twitter.

    Kanske ett CC-konto på Flickr och ett icke CC för er som fotograferar som egna företagare?

    //Christian

Kommentera

