Jag måste svänga, hjälp mig!

Den senaste tiden, i månader räknat, har jag funderat mer och mer på hur jag ska kunna trapa ner på mitt ordinarie arbete för att mer och mer satsa på mitt egna företag och min kreativa talang. Den glädje och kick jag känner när jag arbetar med mitt fotograferande och tecknande börjar bli ett starkt beroende. Jag vill få denna dos av endorfiner varje dag.

Verkligheten är just nu en annan. Tyvärr.

Nu står jag vid en vägkorsning och måste ta ett beslut. Jag måste gå åt ett håll, det finns inte en väg som fortsätter rakt fram. Framför mig ser jag ett bottenlöst träsk som jag inte vill kliva ut i av förklarlig anledning. Svängen åt endera hållet är vid och jag har i nuläget endast fattat ett starkt grepp om ratten i manövervänligt tjugo i fyra-grepp som en övertygad förberedelse inför den sväng som komma skall.

Problemet för mig är hur jag ska göra för att svänga åt det håll mitt hjärta vill. Jag kan inte säga upp mig från mitt 7-16 jobb och bara chansa. Huslån och andra räkningar måste fortfarande betalas. Verkligheten suger verkligen ibland. Ser en stegvis nedtrappning till 75, 50 och 25% som den klokaste metoden för att ta svängen. Jag behöver få ett kontaktnät inom byråer och annat för att skapa en kundkrets och få regelbundna jobb. Men hur gör jag detta? På Twitter följer jag en hel del människor verksamma inom de branscherna. Twitter har givit mig ett nätverk som jag aldrig tidigare har haft. En anledning så god som någon att älska Twitter.

Ni twenner som läser detta inlägg och är verksamma i den branschen jag vill in, har ni några tips till mig? Vad är en bra väg att gå? Är det personliga möten som gäller framför tillsända presentationer och portfolio? Finns det en marknad för en tecknare som jag – har du inte sett min teckningsstil titta under fliken Veckans teckning – och den typ av illustrationer jag gör? Fotograferandet är enklare att marknadsföra och hitta kunder till än tecknandet. Privatpersoner backar oftast ur när jag säger vad en teckning kostar. Då baserar jag priset enbart på tiden det tar att göra den, inte för någon användanderätt. Knepigt det här.

Ge mig gärna konkreta tips, kontakter och allmän pepp på vägen. Jag drar åt handbromsen lite lätt och avvaktar synpunkter.