Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 19 05 2010

En glänta i skogen

Jag älskar svartvita foto. Den här bilden är tagen i bokskogen som ligger mellan mitt hus och Öresund när den är fullt utslagen. Solen stod mitt på den klarblå himlen. I färg känns bilden helt ointressant. Solens strålar är så starka att himlen är i det närmaste helt utslagen. De kraftigt gröna bokträden ger hela bilden ett väldigt grönt intryck. Stigen syns knappt. En enligt mitt tycke dålig bild.

Innan jag raderade bilden provade jag, som så ofta förr, att göra om en svartvit variant på den. Redan efter konvertering till svartvit, tyckte jag om bilden. Jag jobbade lite med att öka kontrasterna en aning och helt plötsligt hade jag en bild som jag verkligen fastnade i. Bilden är intressant. Bokträden skapar plötsligt spännande siluetter mot den ljusa himlen. De aningen skirare gröna buskarna närmare marken kommer plötsligt fram när färgen plockades bort. Stigen blir en central del i bilden och framför allt träder solstrålarna fram och ger bilden en mystik som inte alls fanns i originalet. Jag älskar denna bilden. Verkligen.

Vad tycker du? Är jag helt ute och cyklar?

Read Full Post »

Vart är jag på väg?
Vad finns där framme?
Står du där?
Är du fortfarande med mig på min resa?
När jag kommer dit bort

Vart är jag på väg?
Ser du mig?
Känner du mig?
Eggas du av min närvaro?
När jag kommer dit bort

Vart var vi på väg?
Var kom den där korsningen från?
Ska du gå till höger?
Vad ser du där?
Om vi kommer dit bort

[Foto på delar av Långa Bryggan, Bjärred]

Read Full Post »

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 792 andra följare