Trängselskatt i Skåne

I dagens edition av Sydsvenskan står en artikel där Maud Olofsson föreslår införande av trängselskatt i Malmö, Lund och andra större städer i Skåne för att finansiera utbyggnaden av E22. Jag höll på att sätta gröten i halsen när jag läste artikeln. Vad menar hon? Har hon överhuvudtaget kört bil i Malmö, Lund och andra större städer i Skåne? I vilken stad finns det ett trängselproblem likt det i Stockholm? Vet du svaret Maud? Nej, jag misstänkte att du inte har en bra uppfattning om det. Svaret, Maud Olofsson är att det inte finns en trängselproblematik i Skånes städer. Där har vi fel nummer ett i ditt förslag. Fel nummer två är att ditt syfte med införande av trängselskatt är att finansiera utbyggnaden av en motorväg. Ursäkta mig, jag kanske är helt ute och cyklar men i min värld är en motorväg i landet en riksangelägenhet inte något att finansiera med de som kör in i vissa städer.

Å andra sidan är där ju ett fundamentalt problem med att finansiera våra vägar som tyvärr bara blir sämre och sämre. Problemet är att av de cirka 80 miljarder som singlar in i statskassan via bensinskatt går endast runt 17 miljarder tillbaks till vägarna. Pengarna måste ju in på något sätt då om man vill förbättra en väg och bygga ut den till en säkrare sträcka än vad den är idag. Vad är nästa steg i avdelningen tokiga förslag från politiker? Kanske en entréavgift till Apoteket för att finansiera renoveringen av sjukhusen i Malmö och Lund?

Kommentera

