Bjärreds Kulturskola

Idag har vi varit på öppet hus i Bjärreds Kulturskola. De hade bjudit in kommunens förskole- och lågstadiebarn med sina föräldrar för att bekanta sig med och prova på verksamheten. Man kunde prova på många olika musikinstrument samt teater. Dans kunde man bara se på en film och körsång endast läsa information om. Lite synd då Oscar alltid har älskat att dansa och sjunga. Nu i trotsig 6-årsålder erkänner han dock inte offentligt att han gillar dans och sång. Men det räcker att titta på hans show när en av hans två favoriter i Melodifestivalen framfördes, http://bambuser.com/channel/jensryden/broadcast/624071, för att enkelt konstatera att showdans eller streetdance är helt rätt för honom.

Nu provade Oscar en den olika musikinstrument samt var med i lite teaterlekar. Han tyckte att det var roligt och finge han bestämma skulle jag ha kastat mig i bilen och kört till närmaste musikbutik för att köpa en elgitarr och ett set D drum. Tänker dock påminna honom om att han har en ukulele stående för dammsamlande på sitt rum. Han kan ju börja med den även om den inte kan ge ifrån sig lika fräcka ljud som en elgitarr kopplade till en effektbox av något slag. Bjärreds Kulturskola var en trevlig bekantskap och nu får Oscar låta alla intryck sjunka in innan vi pratar mer om det och anmäler honom till något. Nu ångrar jag bittert att jag sålde min gamla himmelsblå Fender Stratocaster för drygt tio år sedan.…

Oscar rockar loss på en Squire Strata-kopia.

Trumläraren lärde dem grundkompet till We Will Rock You. Var omöjligt att inte digga med…

Teaterlek som slutade med snabbteater där barnen skulle framföra en scen på sju sekunder efter att ha improviserat fram den under en minut.

Blockflöjt provades också och Oscar greppade det rätt fort. Förstår varför blockflöjt är det vanligaste musikinstrumentet hos barn. Billigt och relativt enkelt att lära sig grundtonerna på. Konstaterade snabbt att blockflöjt däremot inte är ett favoritinstrument hos mig som hörselskadad. Plågsamt tonläge.

2 thoughts on “Bjärreds Kulturskola

  1. Satt faktiskt och slösurfade lite på Blocket idag och hittade en elgura till barn för bara 800 spänn. Vågade dock inte nämna det hemma. Ska låta Oscar själv få börja prata om sina intryck från Kulturskolan och inte gå händelserna i förväg. Det bästa med att han eventuellt vill börja spela elgitarr är att jag givetvis måste köpa mig en också.

    Ja självklart var den jag hittade på Blocket en Fender-kopia.

    Egen studio? En önskedröm. En kombinera foto och musikstudio vore underbart. Men då måste vi ha ett större hus. Får köpa mig en Triss-lott imorgon.

Kommentera

