En ny cykel

Idag fick jag en beställningsbekräftelse på cykeln jag beställde i torsdags. I januari levereras min Nishiki Ultra Pro. En 27-växlad hybridcykel med hydrauliska skivbromsar, punkteringsskyddade däck, genomgående bra Shimano-komponenter och lättviktshjul. Jag kompletterade den med Shimano SPD-pedaler, magnetlyse och skärmar. Funderar även på ett tempostyre.
Tanken med detta är givetvis relaterad till träningsvariation men det är faktiskt även en miljöomtanke. Jag kommer till våren att börja cykla de 14 km enkel resa till Tetra Pak så fort vädret är stabilt på plussidan av nollan.
Med min gamla tunga cykel har jag klarat av sträckan på 29,5 minut med en rejäl medvind. Ska bli spännande att se hur mycket snabbare en fullblodshybrid som gjord för pendling, träning och tokiga infall som t.ex Vätternrundan kan kapa restiden till jobbet. Med bil tar det 15-20 minuter och den tiden kommer så klart inte att nås men runt 25 minuter ska jag nog klara det på. Med dusch på jobbet förlängs restiden således runt 20 minuter och det är ju inget sett till att jag får en skön start på dagen, motion och besparing av bensinpengar.
Sen får det bli ett par duatlon i veckan med cykel- och löpträning direkt efter varandra vid arbetsdagens slut. Härligt!