Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 14 01 2009

Ciao Bello!

I måndags fick jag tips om en hantverkarportal som heter Bello. Nyfiken som jag är och av den enkla anledningen att jag behöver hjälp med att bygga en carportförlängning på huset, gick jag in på siten. Där kan man specificera vad man vill ha hjälp med och sen kan de hantverkare som är anslutna till Bello kontakta dig för att diskutera vidare.

Jag hade väl inte några större förhoppningar då jag skrev in mitt sökande efter en hantverkare som kan bygga en förlängning av taket på vårt hus så att det blir en enhet och en bilplats under det nya taket. Jag ger mig inte på att fästa in nya takstolar i de befintliga eller fästa en limträbalk i befintlig vägg. Det blir bäst att låta yrkesmän bygga taket. Sen ska jag själv klä det med väggar samt bygga ett skjul i ena änden.
Döm av min förvåning då jag tre timmar efter att ha lagt in mina uppgifter hade fått svar från tre olika firmor och en av dem hade till och med ringt mig. Tre dagar senare var kvoten på antalet hantverkare som kan anmäla sitt intresse på en förfrågan fylld. Med början igår kommer vi inom några dagar att ha haft besök av fem firmor samt av en firma som vi har anlitat tidigare och är nöjda med. Alla firmor har jag givetvis upplyst om att de deltar i en slags budgivning om att få utföra jobbet. Det gäller att utnyttja marknadsläget!
Jag kan inte låta bli att reflektera över hur hantverksbranschen har gjort en total omvändning jämför med bara för 6-12 månader sen. Till samtliga hantverkare vid den nu aktuella förfrågan har jag sagt att jag inte har möjlighet att ta emot dem för att gå genom jobbet förrän tidigast 16.15 om dagarna. Samtliga har svarat att det är inga problem. Jag minns när jag jagade rörkrögare för ett knappt år sedan. Några ringde inte ens tillbaks, några skrattade åt mig när jag vill ha deras tjänst inom en månad och den som så småningom utförde jobbet kunde absolut inte komma och titta vad han behövde köpa för prylar på annan tid än ordinarie arbetstid.
Det ska onekligen bli spännande att se de sex offerterna. 
Bello var i vilket fall en trevlig bekantskap som jag kan rekommendera fler att använda.

Read Full Post »

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 792 andra följare